Всем заглянувшим большой привет! Сегодня хочу показать набор от итальянских дизайнеров находящийся на рубеже современных инструментов и винтажа, и даже вероятно являющийся прародителем современного лакшери сегмента или родоначальником современного представления пишущих инструментов как аксессуара делового человека.

Greetings to everyone who came on site! Today I want to show a set from Italian designers located at the border of modern and vintage instruments, and even probably being the progenitor of the modern luxulary segment or the ancestor of the modern writing tools as an accessory for a business person.

Montegrappa 300(400) Duetto (made in Italy)

Впервые я расскажу не просто о перьевой ручке, а о наборе состоящем из двух инструментов, в данном случае из перьевой ручки и роллера. Оба инструмента имеют идентичную форму, немного отличающуюся только в части грипа, собственно из-за разного назначения. Форма данной модели – цилиндрическая с плоскими окончаниями (flat top), колпачки и один из корпусов имеет глянцевое лаковое покрытие названное “полуночный свет”(lustrous lacquer MIDNIGHT black), но я бы его назвал “черный жемчуг”:). Второй корпус выполнен из стерлингового серебра с продольно полосатым рифлением (Sterling silver Lined body). В теории корпуса полностью идентичны, как и колпачки, но на практике, если с колпачками проблем нет, то серебряный корпус не захотел до конца накручиваться на грип перьевой секции, только до половины(что-то ему мешает, но я пока не понял что ибо видимых причин не вижу). Система заправки перьевой ручки – картриджно-конвертерная, формата интернешенл (international). Колпачки обоих инструментов на резьбе, резьба двух-заходная, полное закрытие за 1/2 оборота. Фидер уже пластиковый и крепится с пером в грипе на трении, при этом фидер и посадочное мест имеют “ключ”, так что ошибиться с установкой невозможно.

For the first time, I will show not just only fountain pen, but writing set of two tools, in this case a fountain pen and roller. Both instruments have the same shape, slightly different only in the part of the section, in fact, due to different purposes. The shape of this model is cylindrical with flat tops, caps and one of the bodies has a lustrous lacquer “Midnight black”, but I would named it as “Black pearl” :). The second case is made of sterling silver with a longitudinal striped guilloche (sterling silver lined body). In theory, the bodies are completely identical, as are the caps, but in practice, if there are no problems with the caps, then the silver body did not want to completely screw on the grip, only halfway (something is interfering with it, but I have not yet understood that because I see no apparent reason). Fountain pen filling system is cartridge\converter by international standard. Both instrument caps are threaded, two-start thread, fully closed in 1/2 turn. The feed is already plastic and is mounted with nib in the grip on friction, while the feed have a “key”, so it is impossible to assemble are with a mistake.

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

В качестве украшений Монтеграппа использует фурнитуру из стерлингового серебра: кольцо в основании колпачка, клип с колесиком и 2 навершия, одно из которых с фирменным логотипом 1912, отмечающим дату создания компании. На серебряное кольцо нанесен греческий узор, фирменное написание бренда Montegrappa курсивом, страна происхождения ITALY и проба серебра: 925 в овале. Так-же фирменная надпись курсивом Montegrappa нанесена краской на стопорное кольцо родного конвертера.

As accents, Montegrappa uses sterling silver fittings: a ring at the base of the cap, a clip with a wheel and 2 tops, one of which has medalion with 1912 brand logo marking the date of the company’s creation. The silver ring has a Greek pattern, the Montegrappa brand in italics, the country of origin ITALY and the silver fineness: 925 in an oval. Also, the brand Montegrappa painted in italics on the collar ring of the converter.

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

Пишущие узлы обоих инструментов так-же выполнены из стерлингового серебра, о чем говорят клейма нанесенные на кольца за резьбой под колпачок – 925 в овале, и помимо этого соединительная резьба с корпусом имеет резиновую прокладку (o-ring) для мягкого, и безлюфтового соединения. На корпусе из Стерлингового серебра нанесено клеймо ювелирного дома Монтеграппа: звезда, 1055VI и та-же проба 925 в овале. Напомню что одно время(с 2000 по 2005), компания Монтеграппа перешла под управление Ричмонд Груп (владелец Montblanc, Cartier, Dunhill и т.д.), но потом опять была выкуплена семейством Акилла (Aquila family). VI означает ювелирный дом в Виченце (Vicenza) а MI ювелирный дом в Милане (Milan). Соответственно 1055 VI – до Ричмондовский период и владение брэндом семьей Акилла, 1140 MI – Ричмодновский период и 2670 VI – послеРичмондовский период и возвращение к семье Акилла.

На сменном стержне роллера нанесены также имя брэнда – Montegrappa куривом, наличие керамического шарика в пишущем узле (ceramic ball), размерность пишущего узла – 0.7 и маркировка 4J.

The writing units of both instruments are also made of sterling silver, as evidenced by the marks applied to the rings behind the cap thread – 925 in an oval, and in addition, the connecting thread with the barrel has a rubber gasket (o-ring) for a soft and backlash-free connection. The sterling silver body has the mark of the Montegrappa jewelry house: a star, 1055VI and the same finenness 925 in an oval. Let me remind to you that at one time (from 2000 to 2005), Montegrappa company came under the control of the Richmond Group (owner of Montblanc, Cartier, Dunhill, etc.), but then it was again bought out by the Aquila family. VI mark for Vicenza Jewelry House and MI for Milan Jewelry House. Accordingly, 1055 VI – before the Richmond period and the ownership of the brand by the Aquila family, 1140 MI – the Richmond period and 2670 VI – after the Richmond period and return to the Aquila family.

The replacement roller refill also has the brand name – Montegrappa by italic font, ceramic ball sayed about ceramic end with size is 0.7mm and the marking is 4J.

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

Перо: собственно основной узел инструмента выполнен из золота 750й пробы и покрыто платиной. Само перо средних размеров, немного вытянутое, весом 0.6гр. Перо ординарно жесткое, практически не упругое, несколько мягче чем перья от Platinum, поэтому не могу назвать их “гвоздями”( с которыми у меня ассоциируются перья фирмы Platinum в полной мере). На пере, по канту, располагается греческий узор, который желтого цвета и не покрыт платиной, под воздушным отверстием имеется надпись Montegrappa курсивом, под ней ITALY, M, 750 и в нижней части 750 в шестиугольнике (государственное клеймо Италии) и звезда, 1055 VI, как и в варианте корпуса – клеймо ювелирного дома в Виченце.

Nib: the nib of the FP is made of 18-carat gold and plated with platinum. The nib has is medium size tip, slightly elongated, with 0.6g weight. The nib is ordinary rigid, practically not elastic, somewhat softer than the nibs from Platinum, therefore I cannot call them “nails”. On the nib, along the edge, there is a Greek pattern, which is yellow and not covered with platinum, under the breath hole there is an inscription Montegrappa in italics, under it ITALY, M, 750 and in the lower part 750 in a hexagon (the state stamp of Italy) and a star, 1055 VI , as in the body – the mark of the Vicenza jewelry house.

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

Немного истории:
Модельный ряд 300 и 400, которые всегда называют вместе, базировались на мифической модели 1937 года. Почему мифической? Потому что, вроде-как (в архивах компании), существуют записи что в 1937 году, были созданы несколько моделей(экземпляров) перьевых ручек выполненные из целлулоида, которые обладали серебряной и золотой фурнитурой, однако не производимые серийно. Данные модели были созданы исключительно для владельцев компании и “важных” персон. А вот в 70х годах прошлого века, мистером Джузеппе Акилла (Mr Guiseppe Aquila – CEO and owner of Montegrappa), было принято решение реинкарнировать производство данных моделей, но уже серийно. Так появилась 300 и 400я серии! А отличия у них элементарно простые: 300 серия это инструменты в серебре и лакированной эмали, а 400я серия имела в качестве основы стерлинговое серебро, а в качестве фурнитуры vermeil(позолоченное серебро). Старшая модель – 402 имела очень красивый и мелкий гильош под названием CANOVA(плетенка).

За основу перьевых инструментов был взят стандарт интернешенел, причем с возможностью установки картриджа двойнго размера (double-sized или long-international), а за основу стержней для роллеров и шариковых ручек был взят стандарт Паркер.Полный комплект состоял из перьевой, шариковой ручек, роллера и механического карандаша. 

Не смотря на серебряный грип и серебряную фурнитуру в 300е модели так-же устанавливались и стальные(правда позолоченные) перья. 300ая и 400ая серии выпускались до ранних 90х(предположительно до 1992), после чего трансформировались в новую линейку Reminiscence (памятную), в которой стали производится модели Memoria, Parola и Uno.

A bit of history:
The 300 and 400 models, which are always named together, were based on the mythical 1937 model. Why mythical? Because, it seems, (in the company’s archives), there are records that in 1937, several models of fountain pens made of celluloid were created, which had silver and gold fittings, but were not mass-produced. These models were created exclusively for the owners of the company and “important” persons. But in the 70s of the last century, Mr. Guiseppe Aquila (CEO and owner of Montegrappa), it was decided to reincarnate the production of these models, but already in series. This is how the 300 and 400 series appeared! And the differences between them are elementary simple: the 300 series are instruments in silver and lacquered enamel, and the 400 series had sterling silver as a base, and vermeil (gilded silver) as accessories. The older model – 402 had a very beautiful and small guilloche called CANOVA (braid).

The fountain pens were based on the international standard, with the possibility of installing a double-sized or long-international cartridge, and the refills for rollerballs and ballpoint pens were taken from the Parker standard previously. The complete set consisted of fountain pens, ballpoint pens, rollerballs and a mechanical pencil.

Despite the silver grip and silver fittings, steel (albeit gilded) nibs were also installed in the 300s. The 300th and 400th series were produced until the early 90s (presumably until 1992), after which they transformed into the new Reminiscence line, in which the Memoria, Parola and Uno models were produced.

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

Общие размеры перьевой ручки: длинна в сложенном состоянии – 142мм, со снятым колпачком – 124мм. Диаметр корпуса – 11.7мм, в середине грипа – 8.5мм. Полный вес – 35гр, а со снятым колпачком – 23гр.

Overall dimensions of the fountain pen: folded length 142mm, cap removed 124mm. Body diameter – 11.7mm, in the middle of the grip – 8.5mm. The total weight is 35g, and without cap  – 23g.

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

Общие размеры роллера: длинна в сложенном состоянии 142мм, со снятым колпачком – 121мм. Диаметр корпуса – 11.7мм, в средней часи грипа – 8.5мм. Полный вес – 41гр с роллером и 28гр со снятым колпачком.

Overall dimensions of the roller: folded length 142mm, without cap – 121mm. Body diameter – 11.7mm, in the middle part of the grip – 8.5mm. The total weight is 41g with the roller and 28g without cap.

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

Собственно после разборки, чистки и фотографирования, инструмент(ы) как и положено были проверены в работе. Прямой стороной перо писало очень гладко, судя по всему им практически не писали, а обратная сторона чуть пдцарапывала – видно письму обратной стороной никто значения не придает как сейчас, так и раньше – а зря :), в итоге все поправлено и настроено.

Actually, after disassembling, cleaning and photographing, the tool (s), as expected, were tested in work. The straight side of the pen wrote very smoothly but the reverse side was a little scratching. In the end everything is corrected and tuned.

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

Толщина ординарной линии привычной стороной составляет обещанные 0.6мм, обратная же сторона дает линию в 0.3, а иногда и 0.25мм. Подача прямой стороной нормальная для данного размера, линия влажная, скольжение, как писал выше очень гладкое. Нажим еще увеличивает немного подачу. Родной роллер 0.7, как ни странно дает линию 0.4-0.5мм, но вероятно он новый и просто еще не расписался – пишет очень мягко и гладко, линия ровная.

The thickness of the ordinary line by right side is the promised 0.6mm for european standard, while the reverse side gives a line of 0.3mm, and sometimes 0.25mm. The ink flow is normal for a medium size, the line is wet, sliding, as I wrote above, is very smooth. Not much pressure increases the feed a little. The original roller 0.7, oddly enough, has a line of 0.4-0.5mm, but it is probably new and just has not writened yet – it writes very softly and smoothly, the line is monospace.

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

В итоге: очень красивый и интересный набор с точки зрения современных пишущих инструментов – гдето из границы времен и смены эпох, возможно, как и писал выше, является прародителем современного лакшери(luxulary) сегмента. По длине перьевая ручка просто идеальна, а вот в части грипа все-же для моей руки тонковата, хотя он абсолютно не скользкий. Черный с перламутром лак просто изумителен, а серебро добавляет изысканности и очень гармонично сочетается с эффектным, контрастным лаковым покрытием. В общем весьма изысканный сет, ну а искать такой или не искать это уже отдам на личный откуп каждому:).

At the end: a very beautiful and interesting set from the point of view of modern writing instruments – somewhere from the border of FP times and the change of eras, perhaps, as I wrote above, is the progenitor of the modern luxulary segment. The length of the fountain pen is just perfect, but in the part of the grip it is still thin for my hand, although it is absolutely not slippery. Black lacquer with mother-of-pearl is simply amazing, while silver adds sophistication and is very harmoniously combined with a spectacular, contrasting lacquer coating. In general, a very sophisticated set, but to look for one or not to look for it, You need to decide yourself :).

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

Update 1:

В качестве апдейта, фотография полного набора с футляром и упаковочной коробкой, хотя сдается мне футляр не оригинальный, а от современной модели. На сколько я встречал картинки в интернете – старого дизайна футляр был зеленоватого цвета с греческим узором по периметру. Но тем не менее футляр сделан качественно, внутренняя часть оформлена не то искусственной кожей, не то велюром, очень приятная на ощупь.

As an first addon, a photo of the complete set with a case and a packing box, although the case is given to me not authentical, but from a more modern line. As far as I have seen pictures on the Internet – the old design case was greenish with a Greek pattern around the perimeter. But nevertheless, the case is made of high quality, the inner part is framed with synthetic leather or velor, very pleasant to the touch.

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

Montegrappa 300 Duetto. Lenskiy.org

Update 2:

В качестве второго апдейта, традиционные дополнительные планы тестового скетча. Сюжет выбран не случайно – “сицилийка”:) – вот так захотелось представить данный инструмент ибо горячесть, неприступность, элегантность, темпераментность, оригинальность и неповторимость – это все у меня ассоциируется как с итальянским дизайном вообще, так и с продукцией Montegrappa в частности:). (МГ мне за рекламу ничего не отсыпает, это чистая отсебятина).

As a second addon, traditional test sketch. The theme was not chosen by chance – “Sicilian” 🙂 – this is how I wanted to present this instrument because ardor, inaccessibility, elegance, temperament, originality and uniqueness – all this I associate with both Italian design in general and Montegrappa products in particular 🙂 … (MG doesn’t give me anything for advertising, it’s pure joke).

Sicilian woman. Italy. Lenskiy.org

Sicilian woman. Italy. Lenskiy.org

Sicilian woman. Italy. Lenskiy.org

На этом пока все, всем хорошего настроения! Arrivederci!

That’s all for now! Arrivederci!

—————————————————

Update 10.08.2020:

По просьбе коллеги задался вопросом “можно ли вместо оригинального роллера установить шариковый “толстый” стержень Паркеровского формата G2. И ради интереса еще глянул на стержен от шарика Montblanc Le Grand 161.

At the request of a colleague, I started descision “is it possible to install a Parker-type “thick” G2 ballpoint refill instead of the original roller. And for the sake of interest, I also looked at the refill from the Montblanc Le Grand 161 ballpoint.

Montegrappa 300 roller convert to Parker ballpoint standard. Lenskiy.org

После анализа решение нашлось достаточно тривиальное: в хвостовую часть нужна гильза, для компенсации нехватки длинны, а на передний “хоботок” нужен адаптер под секцию. В идеале изготовить все из латуни, но у меня не оказалось под рукой необходимого прутка, а сталь мой мини станок не потянул, поэтому гильзу я оставил стальную, коль сделал ее первой, а адаптер из эбонита.

After analysis, a rather trivial solution was found: a body is needed in the tail section, to compensate for the shortage of length, and an adapter needed to front part for “proboscis”. Ideally, are make everything from brass, but I did not have the necessary rod at hand, and my mini-lathe did not work with steel, so I left the steel sleeve, because I made it first, and the adapter made from ebonite(hard-rubber).

Montegrappa 300 roller convert to Parker ballpoint standard. Lenskiy.org

Диаметры подгонять нужно очень точно до десятой миллиметра, иначе будет либо болтаться, либо не будет входить в свои посадочные места. Больший диаметр на адаптере 6.1мм, малый – 4.4мм. Внутренний диаметр я сделал 3.0мм, но вполне вероятно что подойдет и 2.8мм. Высота адаптера 7.5мм, высота широкой части адаптера – 2.5мм(зависит от желания на которое должен выступать шарик из отверстия секции), высота гильзы – 1.2мм.

The diameters must be adjusted very accurately to a tenth of a millimeter, otherwise it will either hang out or will not fit into its seats. The large diameter on the adapter is 6.1mm, the small one is 4.4mm. I made the inner diameter 3.0mm, but it is likely that 2.8mm will do. Adapter height 7.5mm, the height of the wide part of the adapter – 2.5mm (depends on the height refill from the end of the section), sleeve height – 1.2mm.

Montegrappa 300 roller convert to Parker ballpoint standard. Lenskiy.org

Если возникнет необходимость или желание, чтобы стержень выглядывал из секции на большую величину, достаточно укоротить (подточить) широкую часть адаптера на необходимую величину. “Компенсационные” элементы легко убираются и ручка готова принять обратно оригинальные стержни:). Оказалось что стержень Parker G2 (маркировка 0.8) пишет тоньше и бледнее чем оригинальный стержень(маркировка 0.7). Ширина линии Parker G2 равна 0.3мм. Еще попробовал стержень Koh-I-Noor Hardtmuth 4442, по размерам идентичный Parker G2, его линия оказалась бледнее стержня Parker, но с толщиной линии 0.4мм.

If there is a need or desire for the refill to look out of the section for a large length, it is enough to shorten (regrind) the wide part of the adapter by the required weight(size). “Compensating” elements can be easily removed and the roller is ready to take back the original refills :). It turned out that the Parker G2 refill (0.8 on body) writes thinner and lighter than the original refill (0.7 on body). Parker G2 line width is 0.3mm. I also tried the Koh-i-Noor Hardtmuth 4442 refill (G2 Parker-type) and its line turned out to be lighter than the Parker refill, but with a line thickness of 0.4mm.

Montegrappa 300 roller convert to Parker ballpoint standard. Lenskiy.org

Вот так выглядит кончик с оригинальным стержнем(вверху), замененным на Parker G2 (в центре) и неожиданно подошедшим(с гильзой) стержнем Montblanc(внизу).

This is what the tip looks like with the original refill (on top), replaced by Parker G2 (at center) and unexpectedly fitted (with sleeve) Montblanc refill(down below).

Montegrappa 300 roller convert to Parker ballpoint standard. Lenskiy.org

—————————————————

Update 11.08.2020:

Заодно, еще по просьбе, переточил перо на реальный европейский размер М с шириной линии 0.5мм.

At the same time, on additional request, I reground the nib to a real European size M with a line width of 0.5mm.

Montegrappa 300 ground to euro M. Lenskiy.org

После настройки и кастомизации перо было протестировано(чернилами Diamine Deep Dark Green).

After adjusting and customization, the nib was tested with Diamine Deep Dark Green ink.

Montegrappa 300 ground to euro M. Lenskiy.org

Теперь ширина линии прямой стороной составляет 0.45-0.5мм, а обратная сторона дает линию в 0.3мм. Подача чернил нормальная, линия сочная, скольжение очень гладкое.

Now the line width by the right side is 0.5mm and the reverse side has a line of 0.3mm width. The ink flow is normal, the line is juicy, the sliding is very smooth.

Montegrappa 300 ground to euro M. Lenskiy.org

Update 11.08.2020(2):

По традиции дополнительные фото тестового эскиза(by tradition, additional photos of the test sketch) – Mount Fuji from Lake Yamanaka’ ( Japan, before 1936 ), Takahashi Shotei

Takahashi Shotei landscape and Taneda Santouka Hokku. Japan. Lenskiy.org

Takahashi Shōtei (高橋松亭), born Hiroaki (1871–1945) was a 20th-century Japanese woodblock artist in the shin-hanga art movement. Hiroaki Takahashi was born in Tokyo, Japan, in 1871. As a young artist he was given the artistic name Shotei by his uncle, Matsumoto Fuko, under whose tutelage he was apprenticing. When he was 16 years old, he started a job with the Imperial Household Department of Foreign Affairs, where he copied the designs of foreign ceremonial objects. As with many Japanese woodblock artists over his lifetime he signed his work with various names and worked for several publishing companies. After studying art, Shotei and Terazaki Kogyo founded the Japan Youth Painting Society in 1889. In 1907, as a successful artist, he was recruited by Shōzaburō Watanabe to contribute to the Shin Hanga (“New Prints”) art movement in Japan. Watanabe helped to fulfill the Western demand for Ukiyoe woodblock prints which would be similar to familiar historical masters of that genre, including Hiroshige. In about 1921 Shotei added the artistic name of Hiroaki. In 1923 the Great Kanto earthquake (and subsequent fire) destroyed Watanabe’s facilities; this included all Shin Hanga woodblocks. Thus, Shotei recreated prior designs destroyed in the Great Kanto earthquake and also continued to produce new woodblocks. Shotei died of pneumonia on February 11, 1945.

Такахаси Сётей, урожденный Хироаки, японский художником по дереву 20-го века, участвовавшим в художественном движении шин-анга. Хироаки Такахаси родился в Токио, Япония, в 1871 г. Его дядя Мацумото Фуко дал ему артистическое имя Шотей, под чьей опекой он учился. Когда ему было 16 лет, он начал работать в Департаменте иностранных дел Императорского двора, где копировал эскизы иностранных церемониальных предметов. Как и многие японские художники по дереву на протяжении своей жизни, он подписывал свои работы разными именами и работал в нескольких издательских компаниях. Изучив искусство, Шотей и Теразаки Когио основали Японское молодежное общество живописи в 1889 году. В 1907 году, как успешный художник, Сёдзабуро Ватанабэ нанял его для участия в художественном движении Шин Ханга («Новые гравюры») в Японии. В 1923 году Великое землетрясение Канто (и последующий пожар) разрушили объекты Ватанабэ, включая все ксилографии Шин Ханга, а Shotei воссоздал все утерянные произведения, а также продолжил работу над новыми. Шотей умер от пневмонии 11 февраля 1945 г.

Takahashi Shotei landscape and Taneda Santouka Hokku. Japan. Lenskiy.org

Taneda Santōka (種田 山頭火, birth name: Taneda Shōichi 種田 正一) was the pen-name of a Japanese author and haiku poet. He is known for his free verse haiku — a style which does not conform to the formal rules of traditional haiku. The following poem is a typical example of Santōka’s work:

What, even my straw hat has started leaking
笠も漏り出したか

This poem exhibits two major features of free verse haiku: it is a single utterance that cannot be subdivided into a 5-7-5 syllable structure, and it does not contain a season word. The poem does, however, hint at a natural phenomenon — rain — by referring to the straw hat and to the fact that it is leaking.

Танэда Сантока — псевдоним японского поэта, мастера хайку, известного по своему «свободному стилю» в этом жанре. Настоящее имя – Танеда Сэити. Во время своих путешествий Сантока носил монашескую одежду и широкую шляпу, известную как «кеса», чтобы защищаться от солнца. У него была только одна миска, которую он использовал как для милостыни, так и для еды. Чтобы выжить, Сантока ходил от дома к дому, прося милостыню. Прошение милостыни (такахацу) — это важная часть жизни японских монахов. Но, поскольку Сантока не был членом монастыря, когда он путешествовал, был вынужден просить милостыню только на собственные нужды. К нему часто относились с пренебрежением, и несколько раз его допрашивала полиция. За дневную милостыню он мог получить комнату в гостинице, еду и саке. Из его дневников видно, что у него были очень противоречивые чувства относительно своего способа жизни.

Takahashi Shotei landscape and Taneda Santouka Hokku. Japan. Lenskiy.org

Мне же понравилось другое его хайку:

А я в этот день
решил не просить подаянья –
любуюсь горами…

Если кто-то знает оригинальное написание этого хайку иероглифами, просьба поделится. Спасибо.

I liked his other haiku:

In this day
I decided not to beg –
I admire the mountains

If anyone knows the original writing of this haiku in japanese, please let me known. Thanks.

Takahashi Shotei landscape and Taneda Santouka Hokku. Japan. Lenskiy.org

На этом все, спасибо за внимание. Пока, пока:)

That’s all, thanks for your attention. Bye Bye:)

1 Comments

Leave a Comment

Error: Please check your entries!