Всем привет! И снова вернемся во времена расцвета (или золотой эпохи) перьевых авторучек:

Hi! Back in the heyday (or golden age) of fountain pens again:

Parker Lady DUOFOLD De Luxe (made in Canada) ~1928

Собственно данный инструмент является представителем классического дизайна Дуофолдов первого поколения, до “Стремительной” эпохи. Стандартный цилиндрический корпус с плоскими навершиями(flat top), еще со ступенькой на секции, но уже в корпусе из целюлоида с расцветкой под названием “Зеленый неaрит”(Jade Green).  Система заправкикнопочная (button filler). Фидер эбонитовый, фирменной формы “елочка”, но уже не полноценный “lucky curve”, а усеченной. Колпачок с известной системой Jack Knife, на резьбе, закрытие/открытие за 1 и 1/4 оборота.

Actually this instrument is a representative of the classic design of the first generation Duofolds, before the “Streamline” era. The standard cylindrical body with flat tops, also with a step on the section, but already in a celluloid with a color called “Jade Green”. The filling system is a button filler. The ebonite feed with branded greentree shape and truncated lucky curve type. Cap with well-known Jack Knife system, threaded, 1 and 1/4 turn for open/close.

Parker Lady DUOFOLD De Luxe 1928. Lenskiy.org

Расцветка Jade Green появилась в 1926 году и как и расцветка Pearl and Black(1928) является одной из самых проблематичных из-за нестойкого красителя зеленой составляющей. До наших дней дошли в основном частично обесцвеченные(с измененным цветом) корпуса, за очень небольшим редким исключением. Изначально модель De Luxe появилась в 1922 году и обладала характерным широким золотым кольцом на колпачке(примерно 15мм в высоту) выполненным из золота, но позже кольцо было заменено сначала на просто широкое, а в 1928 году на 3 узких. На корпусе данной модели имеется стандартный для своего времени импринт: Geo.S.Parker Lady DUOFOLD Fountain pen; Toronto “LUCKY CURVE” Canada.

Jade Green was introduced in 1926 and, like Black and Pearl(1928), is one of the most problematic because of the unstable green dye. Mostly partially discolored bodies have survived to this day, with very few rare exceptions. Initially, the De Luxe model appeared in 1922 and had a characteristic wide gold ring on cap(about 15mm in height) made of solid gold(14K), but later the ring was first replaced by a wide one, and then in 1928 by 3 narrow rings. The body of this model has a standard imprint for its time: Geo.S.Parker Lady DUOFOLD Fountain pen; Toronto “LUCKY CURVE” Canada.

Parker Lady DUOFOLD De Luxe 1928. Lenskiy.org

Так-же модель обладает фирменным и узнаваемым клипом с датой патента: Pat. Sep 5 16 Parker, однако мне кажется что клип доустановлен на данную ручку и принадлежит модели Senior или Junior потому что он выступает за габариты колпачка. Интересно что когда в 1922 году компания решила выпустить укороченный вариант своей текущей модели Parker Duofold, она выпустила 2 модели Junior и Lady. Так вот Junior это была точная копия Senior но в укороченном исполнении, а вот Lady отличались как по диаметру, размерами перьев, так и разными комплектациями колпачков (с клипом, с кольцом, с кольцом и клипом).

Also, the model has a branded clip with ball and date of the patent: Pat. Sep 5 16 Parker, but it seems to me that the clip is added to this pen from upper Senior or Junior model because it little wider then diameter of cap. Interestingly, when the company decided to release a shorter version of its current Parker Duofold in 1922, it released 2 models: Junior and Lady. So the Junior was an exact copy of the Senior but in a shortened version, while the Ladies differed both in diameter, the size of the nibs, and in different sets of caps (with clip, with ring, with ring and clip).

Parker Lady DUOFOLD De Luxe 1928. Lenskiy.org

Перо: собственно перо достаточно крупное по тем временам, вероятно самое большое устанавливаемое в модель Lady, по ширине практически вровень с корпусом. Перо выполнено из толстого листа золота из-за чего практически не гибкое, но при этом очень гладкое. На перо нанесен импринт: PARKER DUOFOLD 14K Pen N.

Nib: the nib itself is middle size, probably the largest installed in a Lady model, in width almost equal to the body. The nib is made of a thick sheet of gold, which makes it practically non-flexible, but very smooth. On nib is imprinted: PARKER DUOFOLD 14K Pen N.

Parker Lady DUOFOLD De Luxe 1928. Lenskiy.org

В 1930 году вся линейка Дуофолдов была обновлена с новым дизайном Streamlined, который включал в себя сужающиеся окончания, которые по прежнему оставались плоскими и приталенный грип в виде “горлышка вазы”, однако уже в 33 году производство Дуофолдов в США было остановлено, однако модеели еще до 40х годов продолжали производить на заводах Канады и Великобритании.

In 1930, the entire Duofold line was updated with the new Streamlined design, which included tapered ends that were still flat and grip with vase-necked shape, but in 1933 production of Duofolds in the USA was stopped, but still produced at factories in Canada and Great Britain until the 40s.

Parker Lady DUOFOLD De Luxe 1928. Lenskiy.org

Общие размеры инструмента: длинна в сложенном виде – 114мм, со снятым колпачком – 106мм. Диаметр корпуса – 10.5мм, в месте хвата – 8.5мм. Полный вес – 13гр, без колпачка – 8гр.

Overall dimensions: folded length – 114mm, without cap – 106mm. Body diameter – 10.5mm, at the grip – 8.5mm. The total weight is 13g, without cap – 8g.

Parker Lady DUOFOLD De Luxe 1928. Lenskiy.org

Данные модели являются одними из самых лучших и красивейших за всю долгую историю компании Паркер, которые выглядят актуально и по сей день (при должном уходе). Каждый коллекционер и любитель перьевых авторучек должен иметь в коллекции хотя бы один исторический Duofold! Ну а этот инструмент был полностью обслужен и протестирован у привычной моей манере.

These models are some of the best and most beautiful in the long history of the Parker company, which look relevant to this day (with proper care). Every fountain pen collector and lover should have at least one historic Duofold in their collection! And this tool has been fully serviced and tested as usual.

Parker Lady DUOFOLD De Luxe 1928. Lenskiy.org

Ширина линии прямой стороной составляет 0.45мм при тестировании достаточно жидкими чернилами Pelikan Edelstein Topaz, при использовании более вязких чернил, я думаю толщина линии уменьшится до 0.4мм. Подача сочная, скольжение очень гладкое, практически такое-же как у моделей parker 51. Обратная сторона дает очень тонкую линию шириной всего в 0.2мм.

The line width of the right side is 0.45mm when tested with a fairly liquid Pelikan Edelstein Topaz ink, when using a more viscous ink, I think the line thickness will decrease to 0.4mm. The flow is moderate+, the slide is very smooth, almost the same as the Parker 51. The reverse side has a very thin line, only 0.2mm wide.

Parker Lady DUOFOLD De Luxe 1928. Lenskiy.org

В итоге: в очередной раз повторюсь – есть что-то такое притягательное как в форме, так и расцветке этих старых винтажных ручек мимо чего просто нельзя пройти мимо и они тянут к себе, я уже не говорю об их историчности. Инструмент из разряда “Must have” для ценителей перьевого письма!

At the end: I repeat once again – there is something so attractive both in the form and in the colors of these old vintage pens, which you simply cannot pass by and they pull towards you, I am not even talking about their historicity. A must have pen for connoisseurs of fountains pens writing!

Parker Lady DUOFOLD De Luxe 1928. Lenskiy.org

Update:

Сегодня только один апдейт и это будет эскиз, а эскиз у нас: вид на гору Фудзияма озера Кавагучи почти глазами Цучия Койцуи при участии хокку Масаока Шики(отдельное спасибо Toshiko Longtail)

Today there is only one addon and this will be a sketch: a view of Mount Fuji from Lake Kawaguchi almost through the eyes of Tsuchiya Koitsui with the Masaoka Shiki hokku (special thanks to Toshiko Longtail)

Fujiyama from lake Kawaguchi by Tsuchiya Koitsui and hokku Shiki Masaoka. Japan. Lenskiy.org

Цукия Коицу (土屋光逸, 1870—1949) — японский художник, принадлежавший к школе Син-ханга. Школа Син-ханга была известна своей преемственностью с традиционной японской гравюрой укиё-э, и была основана на работе своеобразных «творческих квартетов»: художник—гравер—печатник—издатель, что отличало её от модернистской школы Сосаку-ханга, где художник выполнял всю работу сам.

Tsuchiya Koitsu (土屋光逸, 1870-1949) was a Japanese artist who belonged to the Shin-hang school. The Shin-hanga school was known for its continuity with the traditional Japanese ukiyo-e engraving, and was based on the work of a kind of “creative quartets”: artist-printmaker-printer-publisher, which distinguished it from the modernist school of Sosaku-hanga, where the artist did all the work myself.

Fujiyama from lake Kawaguchi by Tsuchiya Koitsui and hokku Shiki Masaoka. Japan. Lenskiy.org

Масаока Шики ( 正岡 子規) — японский поэт, писатель, литературный критик и теоретик поэзии эпохи Мэйдзи. Настоящее имя — Масаока Цунэнори ( 正岡 常規). Шики считается важной фигурой в развитии современной поэзии хайку, ему приписывают написание почти 20 000 строф за свою короткую жизнь. Он также писал о реформе поэзии танка. Некоторые считают Шики одним из четырех великих мастеров хайку (Мацуо Башо, Ёса Бусон и Кобаяси Исса).

Masaoka Shiki (正岡 子規, 1867–1902), pen-name of Masaoka Noboru (正岡 升), was a Japanese poet, author, and literary critic in Meiji period Japan. Shiki is regarded as a major figure in the development of modern haiku poetry, credited with writing nearly 20,000 stanzas during his short life. He also wrote on reform of tanka poetry. Some consider Shiki to be one of the four great haiku masters, the others being Matsuo Bashō, Yosa Buson, and Kobayashi Issa.

Fujiyama from lake Kawaguchi by Tsuchiya Koitsui and hokku Shiki Masaoka. Japan. Lenskiy.org

Всем здоровья и счастья!

Keep you health and be happy!

1 Comments

  • 14.08.2020 Ответить

    Максим Шевченко

    Спасибо. Отличный обзор замечательной ручки. 🙂

Leave a Comment

Error: Please check your entries!