Привет всем! Так сложилось что у меня на пару дней оказался в руках данный отголосок былого величия славной компании. Сначала я не хотел делать обзор, но потом подумал что вряд-ли я себе куплю когда-нибудь такого представителя, поэтому решил успеть.
Hello everybody! It so happened that for a couple of days I had this echo of the former greatness of the glorious company in my hands. At first I didn’t want to do a review, but then I thought that I’d hardly ever buy myself such a representative, so I decided to make it in time.
Parker Duofold International Lapis Lazulii MK-II (Made in United Kingdom) 1996
По форме данная ручка является представителем классической формы – цилиндр с плоскими окончаниями выполненной из синего акрила(по утверждению компании выточенное из целого прутка, а не о тлитое по форме) под названием Lapis Lazulii и черной смолы. Корпус имеет неоткручивающийся слепой колпачок, который является данью моде своего исторического прародителя у которого была кнопочная система заправки. Система заправки картриджно-конвертерная, своего проприетарного формата Parker. Колпачок на резьбе, резьба 2х заходная, полное закрытие за 1 и 3/4 оборотов.
In shape, this fountain pen has a classical form – cylinder with flat ends made of blue acrylic (according to the company, cut from a solid rod, and not molded) named by Lapis Lazulii and black resin. The body has a non-twist-off blind cap, which is a tribute to the fashion of its historical progenitor, which had a button-filler system. The filling system is cartridge-converter, its proprietary Parker format. Cap on thread, 2-start thread, full closure in 1 and 3/4 turns.
Колпачок украшен большим фирменным клипом в виде стрелы и двумя объемными кольцами в основании. Интересным представляется тот момент что секция(внутри), со стороны картриджа, изготовлена целиком из латуни, включая хвостик для фидера.
The cap is decorated by a large, branded arrow clip and two volume rings at the base. It is interesting that the section (inside), on the side of the cartridge, is made entirely of brass, including the tail for the feed.
Навершие украшено современным логотипом DUOFOLD. На blind cap корпуса нанесены: Made in UK, Parker с фирменным логотипом “стрела в овале” и код даты производства – IIY, что соответствует второму кварталу 1996года, что говорит о первых выпусках измененной модели MK-II.
The cap top with the modern DUOFOLD logo. On the body blind cap imprinted: Made in UK, Parker with the “arrow in the oval” logo and the production date code – IIY, which says to the second quarter of 1996, which indicates the first releases of the modified MK-II model.
Перо: большое, золотое, 18Каратное двухтоновое перо, частично покрыто родием. Перо большого, 6го размера и вес пера составляет 0.8гр. Перо ординарно жесткое и я бы даже сказал “гвоздь“, но с гладким скольжением обеими сторонами. На перо нанесен узор в виде стрелы и современного логотипа “Duofold”, под которым расположились надписи PARKER, 18K и 750 (проба золота). В пере, в хвостовой части, так-же имеется вырез, который совмещается с соответствующим выступом на фидере, но в секции нет никаких ключей.
Nib: large, gold, 18 carat two-tone nib, partially rhodium-plated. The nib is large, size 6 and weighs 0.8g. The nib is usually rigid and I would even say “nail“, but with smooth sliding on both sides. The nib pattern features an arrow-shaped design and the modern “Duofold” logo, under which the imprints PARKER, 18K and 750 (gold sample). In nib, in the tail section, has also a cut that aligns with the corresponding protrusion on the feed, but there are no any keys in the section.
Общие размеры инструмента: длинна в сложенном виде – 132мм, без колпачка – 124мм. Диаметр корпуса – 11.7мм, в месте хвата – 9.3мм. Вес с конвертером – 22гр, а без колпачка – 14.5гр.
Overall dimensions: folded length – 132mm, without cap – 124mm. Body diameter – 11.7mm, at the grip – 9.3mm. Full weight with converter – 22g, and without cap – 14.5g.
Минутки истории:
Историю данной модели можно в полном объеме почерпнуть с parkercollector.com так что я позволю себе только краткое изложение. На волне постоянного снижения интереса пользователей к перьевым ручкам способствовавшим кризису и закрытию международных офисов и подразделений к юбилею и 100 летию компании было принято реинкарнировать самую известную и узнаваемую модель компании, а именно Parker Duofold, но в современном исполнении. Первоначально новая модель комплектовалась двумя типами перьев 14К и 18К, но всего через полтора года производство 14К перьев было прекращено. Много рекламных лозунгов того времени содержало информацию об уникальности модели, многоэтапного производства с ручным трудом, грандиозности пера, в плоть до того что даже компьютеры участвовали в разработке данной модели для учета давления и качественной работы на любой(разумной) высоте. Материал первых моделей был акрил называемый как метил метакрилат, ранний клип был не большой и плоский, но уже 1988 году был заменен на современный, фурнитура была покрыта 24Каратным золотом. Несмотря на то что 100 летие компании праздновалось в 1988 году, производство ручек началось уже в 1987году. А в 1989 году Parker Duofold в черном исполнении был официальным пишущим инструментом для инаугурации президента США Джорджа Буша. В 1990 году к перьевой и шариковым ручкам были выпущены механический карандаш и роллер. В 1996 году на свет появился видоизмененный дизайн ныне именуемый как MK-II: навершие колпачка стало немного коническим, blind cap уменьшился в размерах, кольца на колпачке стали объемными и одной величины и были убраны несколько колец с корпуса. На протяжении последующих лет одни модели сменяли другие в основном за счет смены расцветок корпусов, хотя в 2008 году к имеющимся размерам International и Centennials добавился новый размер Demi. Но уже в 2010 году производство Duofold’ов, на фабрике в Newhaven было остановлено и полностью перенесено во Францию (Нант). Последней моделью сошедшей с конвеера в Великобритании был Parker Duofold Black and Peral специально для сотрудников фабрики в качестве благодарности и содержал надпись “Parker Newhaven 1941-2010”. Очередное изменение дизайна произошло в 2015 году, которое стало именоваться MK-III, но уже через год, в 2016 году дизайн был снова изменен. Подозреваю что это не последние изменения ведь так удобно меняя ширину колец выпускать “новые” модели.
Moments of history:
The history of this model you can read in full from on parkercollector.com, so I will allow myself only a brief summary. In the wake of the constant decline in user interest to fountain pens, from the “ballpoint attack” with the closure of international offices and divisions for the anniversary and 100th anniversary of the company, it was decided to reincarnate the most famous and recognizable model of the company, namely Parker Duofold, but in a modern version. Initially, the new model was complects with two types of nibs, 14K and 18K, but after only a year and a half, production of 14K nibs was discontinued. Many advertising slogans of that time contained information about the uniqueness of the model, multi-stage production with finished by hand, the grandeur of the nibs, to the point that even computers were involved in the development of this model to take into account pressure on any (reasonable) height. The material of the first models was acrylic known as methyl methacrylate, the early clip was not large and flat, but in 1988 it was replaced by a much volume one, the fittings were plated with 24 carat gold. Despite the fact that the 100th anniversary of the company was celebrated in 1988, the production of this pens began already in 1987. And in 1989, Parker Duofold in black was the official writing tool for the inauguration of US President George W. Bush. In 1990, a mechanical pencil and rollerball were introduced for fountain pens and ballpoint pens. In 1996, a modified design, now referred to as MK-II, was born: the cap top stay slightly tapered, the blind cap decreased in size, the rings on the cap became voluminous and of the same size, and several rings were removed from the body. Over the next years, some models replaced others, mainly due to changes in body colors, although in 2008 a new Demi size was added to the existing International and Centennials types. But already in 2010, the production of Duofolds, at the factory in Newhaven, was stopped and completely moved to France (Nantes). The last model to come off the assembly line in the UK was a Parker Duofold Black and Peral specially for the factory staff as a thank you and it bore the words “Parker Newhaven 1941-2010”. Another design change took place in 2015, which became known as MK-III, but a year later, in 2016, the design was changed again. I suspect that these are not the last changes because it is so convenient to release “new” models by changing the width of the rings.
Так случилось что в этот раз меня попросили выступить посредником между покупателем и продавцом. Ручка была в несколько заброшенном состоянии с засохшими чернилами и заклинившим поршнем. Однако новый владелец отказался от обслуживания сославшись что он сам умеет чинить ручки. Но поскольку я таки решил сделать обзор, тоя не мог показывать вам грязные запчасти то мне пришлось полностью обслужить инструмент, единственное что я не делал так это не обновлял корпус. После разборки-сборки, ручка была заправлена и протестирована.
It so happened that this time I was asked to act as an intermediary between the buyer and the seller. The pen was somewhat neglected with dried ink and a clogged piston. However, the new owner refused service, citing that he himself knows how to repair pens. But since I did decide to do a review, I could not show you the dirty parts, so I had to fully service the instrument, the only thing I didn’t do was this is not renew(polish) body. After disassembly-assembly, the fountain pen was filled and tested.
Не смотря на маркировку М на фидере, ширина линии прямой стороной составляет 0.8мм, что соответствует размерности В у Parker. Обратная сторона пишет даже глаже чем прямая с размером линии – 0.4мм. Подача сочная и обильная, и линия после написанного еще долго не высыхает.
Despite the M mark on the feed, the line width by right side is 0.8mm, which corresponds to Parker’s B nib size. The reverse side writes even smoother than a right side with line of 0.4mm. The flow is juicy and plentiful, and the line after written is does not dry out for a long time.
В итоге: как и написал в прологе к обзору – отблески былого величия. Да материал корпуса имеет красивый и даже может быть неестественно яркий синий оттенок, который отлично сочетается с золотой фурнитурой. Но вот перо – перо скучный гладкий гвоздь, да и твердость материала не лучшая, это видно по царапинам и потертостям. Это первый современный Duofold в моих руках и честно сказать я рад что он меня не заинтересовал раньше, в отличии от оригинальной исторической модели. К слову сказать, мне сообщили знакомые что данный вариант расцветки очень подвержен трещинам и что найти целый это можно сказать большая удача. На данном экземпляре я трещин не нашел, хоть он и потерт, но видно по перу(напайке) что им писали не много.
At the end: as I wrote in the prologue to the review – reflections of the former greatness. Yes, the material of the body has a beautiful and may even be unnaturally bright blue tint, which goes well with gold fittings. But here the nib is – the nib is a not joyable smooth nail, and the hardness of the body material is not the best, this can be seen from scratches and abrasions. This is the first modern Duofold in my hands, and to be honest, I’m glad that he didn’t interest me before, unlike the original historical model. By the way, my friends told me that this color model is very susceptible to cracks and that finding a whole is a great success. On this copy, I did not find cracks, although it is worn, but it is clear from the tip that they did not write a lot.
Update :
Сегодня в качестве апдейтов только эскиз и ничего более:) – эскиз с фотографии Натали Портман сделанной Майклом Томпсоном.
Today only a sketch and nothing more as addon 🙂 – a sketch from a photograph of Natalie Portman made by Michael Thompson.
Майкл Томпсон – американский фотограф, который начал свою карьеру ассистентом Ирвинга Пенна после обучения фотографии в Институте Брукса, в Калифорнии. Его отец был студийным фотографом в штате Вашингтон. Фотографии Томпсона публиковались в W, Details, Allure, Harper’s Bazaar, Vogue, Vanity Fair, GQ и The New York Times Magazine. Его коммерческая деятельность включает контракты с рекламными кампании для Gap, Elizabeth Arden, Chanel и победителя премии PDN «Я африканец». Среди его рекламных роликов – реклама аромата “Lovely” Сары Джессики Паркер (победительница премии FiFi 2006 за лучшую национальную рекламную кампанию на телевидении), “Коллекция Фрэнка Гери” для Тиффани и социальная реклама для “Американского театра балета”. Томпсон живет и работает в Нью-Йорке.
Michael Thompson is an American photographer who began his career as an assistant to Irving Penn after training at the Brooks Institute of Photography in California. His father was a studio photographer in Washington State. Thompson’s photography has appeared in W, Details, Allure, Harper’s Bazaar, Vogue, Vanity Fair, GQ and The New York Times Magazine. His commercial photography includes campaigns for Gap, Elizabeth Arden, Chanel, and the PDN Award winner “I Am African.” His commercials include those for the fragrance “Lovely” by Sarah Jessica Parker (winner of the 2006 FiFi Award for Best National Advertising Campaign -Television), the “Frank Gehry Collection” for Tiffany, and a PSA for “The American Ballet Theatre.” Thompson lives and works in New York.
22.11.2022
Ian
In general would neither say Duofold Centennial/International is prone to cracks, nor the plastic is not durable. It is way more durable than MB and Pelikan. Yet all those marble versions might be eventually somewhat less durable than black, orange and other mono-colours. I might think however your fellows rather mixed up cracks with some details of the colour scheme + scratches.
22.11.2022
Andrew Lensky
Hi Ian! Probably, I am not mistaken I just write not correctly, it was write not about Parker Duofold International/Centennial at all, but specifically about Duofold Lapis Lazuli design. I can’t find a link to the photo by now, but I myself have seen and read in community feedback about this color(modern) is prone to cracks. But thanks for the feedback.