Hello everyone! 3 years ago I showed the Kharkov’s pen AR # 3000 from the 50s of the last century, the so-called “Kharkov’s Pelikan”, and today I want to show lower, more economical variant from the same era.
Всім вітання! 3 роки тому я показував харківську ручку АР #3000 з 50-х років минулого століття, так званий “харківський пелікан”, а сьогодні хочу показати трохи молодшу модель з тієї ж епохи.
Харківська “Авторучка” АР #1900(велика?) 1952р (Мінприлад. Союзоргтехніка. Зроблено в СРСР) 2-52
Kharkiv’s “Avtoruchka” AR #1900(big?) 1952 (Minpribor, SoyuzOrgTechnika, Made in USSR) 2-52
Форма ручки циліндрична зі згладженими закінченнями, силуетом, як і раніше показана, нагадує той же Pelikan 100N. Система заправки аерометрична з піпеткою прямої дії, схованою під ковпачком у торцевій частині. Ковпачок, секція та ковпачок заправної системи виконані з ебоніту, а центральна частина — резервуар для чорнил з прозорого плексигласу. Ковпачок на різьбі, різьба 2-західна, закриття/відкриття за повних 2 оберти.
The shape of this fountain pen is cylindrical with smooth tops, the silhouette, as shown earlier, resembles the same Pelikan 100N. The fillig-system is aerometric with direct-acting pipette hidden under the blind cap in the end. The cap, section and blind cap are made of hard rubber, but central part(ink reservoir) is a transparent plexiglass. Cap on thread, 2-start thread, closing/opening in 2 full turns.
Ковпачок має імпринт належності до заводу “Авторучка” — АР і дату виробництва 2-52 — лютий 1952 року. Ще ковпачок прикрашений одним позолоченим кільцем, що у поєднанні зі сталевим кліпом та сталевим пером створює невеликий дисонанс.
The cap has an imprint of belonging to the Avtoruchka dfactory – AP and production date 2-52 – February 1952. The cap is also decorated with one gold-plated ring, which, in combination with a steel clip and a steel nib, leads to a slight dissonance.
Перо: типове, для тих часів і моделей харківських авторучок, сталеве перо 5.5 розміру з закінченням типу “ложечка”. На перо нанесено логотип заводу АР і розмір пера 5.5. Перо можна назвати м’яким і трохи гнучким, хоча це точно не флекс.
The nib: is typical, for those times and models of Kharkov’s fountain pens, a 5.5 size, steel with a spoon type of ending. The logo of the AP factory and the size of the nib is 5.5. The nib can be said to be soft and a little flexible, although it is definitely not full flex.
Загальні розміри: довжина в складеному вигляді — 124 мм, без ковпачка — 120 мм. Діаметр корпусу — 12 мм, а в місці хвату 9.7 мм. Повна вага ручки — 14 г, а без ковпачка — 8.5 г.
Overall dimensions: folded length – 124mm, without cap – 120mm. The diameter of barrel is 12mm, and at the grip it is 9.7mm. The total weight of pen is 14g, and without cap it is 8.5g.
На жаль, цього разу, не можу нікого порадувати “хвилинками історії“, адже в інтернеті я абсолютно не знайшов ніякої інформації щодо заводу “Авторучка”. Єдине, що можу сказати, це що завод було запущено в період з 1931 по 1941 рр. і підпорядковувався Міністерству приладобудування, засобів автоматизації та систем управління (Мінприлад СРСР). На 1 січня 1966 року він був записаний у реєстрі під номером 193 як “Завод автоматичних ручок, м. Харків”.
Unfortunately, this time, I cannot tell interesting “moments of history” because on the Internet I absolutely did not find any information about the Avtoruchka factory. The only thing I can say is that the factory was launched in the period from 1931 to 1941 and was subordinate to the Ministry of Instrument Engineering, Automation and Control Systems (USSR Ministry of Pribor). On January 1, 1966, it was recorded in the register under number 193 as “Automatic Pen Factory, Kharkov”.
Ще цікаву статтю знайшов в інтернеті від 19.06.2020 без авторства про те, що в Харкові відзначили 50-річчя випуску символу престижу СРСР — ручки з напівзакритим золотим пером — моделі 8500 ГОСТ 14131-69 (пізніше більш відомої як АР-95 або “Акулий хвіст”). Щоправда, незрозуміло, хто відзначав це свято і з яким розмахом, тому що зараз ми з упевненістю можемо сказати, що прообразом цієї популярної моделі стала відома серія ручок Montblanc 12/22 з пером Wing, якя була розроблена ще в 1958 році (ось тут описав докладніше). Але повернемося до статті, в якій була наведена цитата з замітки “3,5 мільйона авторучок щомісяця” газети “Соціалістична Харківщина” у номері 116 від 17 червня 1970 року:
“На харківському заводі «Авторучка» затверджено три типи нових виробів, які будуть випускатися у другій половині 1970 року. Це настільні письмові приладдя «Елегант», кулькова авторучка «Велетень» і авторучка з напівзакритим золотим пером. Цей тип освоєно в країні вперше. Конструктори та інженери підприємства постійно дбають про вдосконалення виробничих процесів. Нещодавно тут вступив у дію новий конвеєр, на якому налагоджено серійне виробництво кулькових пишучих вузлів. У цеху № 3 встановлено кілька автоматичних верстатів, де в 3 різні бункери закладають окремі деталі, а машина сама складає авторучки. Її продуктивність 10-12 тисяч виробів на зміну. Тут виготовляють 10 видів кулькових авторучок і 8 видів ручок з пером. За місяць ця продукція становить значні цифри — відповідно 2 мільйони 660 тис. і 738 тис. Щомісяця майже 3,5 мільйона ручок харків’яни відправляють у різні міста і села країни”.
Я розумію, що це стаття відповідна до загальної тенденції тих часів “наздоженемо і переженемо”, але з огляду на дуже мізерну інформацію про завод “Авторучка”, залишу цю замітку для історії.
But I found interesting post on the Internet dated 06/19/2020 without authorship that Kharkov celebrated the 50th anniversary of the release of the USSR prestige symbol – pens with a half-hooded solid gold nib – model 8500 GOST 14131-69 (later better known as AR-95 or “Shark tail “). It is not clear who celebrated this event and on what were, because now we can confidently say that the well-known series of Montblanc 12/22 pens with Wing nibs, developed back in 1958, served as the prototype of this popular model (described here in more detail). But let us return to the article in which there was a quote from the header “3.5 million pens monthly” of the newspaper “Socialist Kharkivschina” in issue 116 of June 17, 1970:
“At the Kharkov factory “Avtoruchka” approved three types of new products, which will be produced in the second half of 1970. These are desk writing set “Elegant”, a new ballpoint pen “Giant” and fountain pen with half-hooded solid gold nib. This type has been mastered in the country for the first time and the company’s engineers are constantly concerned with improving production processes. Recently, a new conveyor was put into operation here, on which the serial production of ballpoint pen assemblies has been established. In workshop No.3, several automatic machines are installed where individual parts are placed in 3 different bunkers, and the machine itself makes fountain pens. Its productivity is 10-12 thousand items per shift. 10 types of ballpoint pens and 8 types of fountain pens are produced here. For a month these products are impressive figures – respectively 2 million 660 thousand and 738 thousand. Every month, almost 3.5 million pens are sent by Kharkiv factory to different cities and villages of the country “.
I understand that this article corresponds to the general trend of those times “catch up and overtake”, but taking into account the very scant information about the Avtoruchka factory, I will leave this note for history of Soviet fountain pens.
Незважаючи на м’якість пер, мені сильно не подобаються пера цього формату “ложечка”, тому я не став тестувати оригінальне перо в повному обсязі, а написав лише тестовий лист, але саму ручку я все-таки протестував. Після деякого часу примірянь різних пер, виявилося, що для цієї ручки ідеально підходить перо від моделі Eversharp Skyline Standard, і у мене якраз таке було, і навіть Flex:).
Despite the softness of the nibs, I strongly dislike “spoon” type of nibs, so I did not test the original nib in full test, but wrote only a text sheet, but I tested the pen itself. After some time trying on different nibs, it turned out that the nib from the Eversharp Skyline Standard model is perfect for this pen, and I just happened to have this, and even a Flex type :).
Оригінальне перо “ложечка”: ширина ординарної лінії прямою стороною становить 0.6 мм, при цьому натиск дозволяє збільшити лінію до 1.0 мм. Зворотний бік через особливу форму закінчення пише тонко, і навіть із невеликим стабовістю 0.15 х 0.3 мм.
Original “spoon” type nib: the width of ordinary line by right side is 0.6mm, while the pressure allows to increase line up to 1.0mm. The reverse side, due to the special shape of the ending, writes thinly, and even with a slight stubish effects – 0.15 x 0.3mm.
Eversharp Skyline 14K Flex: Ширина звичайної лінії при письмі прямою стороною пера становить 0,3 мм, при цьому натиск збільшує ширину лінії до 0,8 мм. Письмо зворотною стороною дає тонку лінію шириною 0,2 мм. Ковхає гладко, з невеликим зворотним зв’язком і насиченою лінією.
Eversharp Skyline 14K Flex: the ordinary line width by the right side is 0.3mm, while the pressure allows you to increase the line up to 0.8mm. The reverse side gives a line 0.2mm wide. The glide is smooth, with little feedback and a juicy line.
У підсумку: Дуже цікава модель, особливо в світлі сучасного ринку, де цінуються демонстратори. Особисто я завжди мав слабкість до вінтажних ручок, а серед тих, що вироблялися в колишньому СРСР, цікавими вважаю лише кілька моделей. Безумовно, ця — одна з них. Проста конструкція, відмінний дизайн, хоч і частково запозичений, ебонітовий фідер, який дозволяє встановити будь-яке перо підходящого розміру — від жорсткого до гнучкого і “вологого”. Великий резервуар для чорнила можна використовувати як міні-чорнильницю. Об’єм прозорої частини становить 2 мл, не враховуючи об’єму піпетки. Взагалі, це 70-річний вінтаж з багатою історією з СРСР.
Щодо мого пера Eversharp Skyline 14K Flex, воно виявилося жорсткішим, ніж я очікував. Тобто термін “Flex” у назві трохи перебільшений — перо значно жорсткіше, ніж відомий Waterman Ideal №2, і навіть французький Waterman 3B.
At the end: A very interesting model, especially from the point of view of the modern trends when demonstrators are so in demand. And in general, personally, I have a weakness for vintage pens, and of the pens made in the former USSR, I find only a few models interesting, where I can undoubtedly include this one. Simple construction, excellent design(albeit partially borrowed), an hard rubber feed that allows you to install absolutely any suitable size nib from ordinary hard to gluttonous “wet noodles” and large ink reservoir that can even be used as an eyedropper. Without taking into account the volume of the pipette, the volume of the transparent part is 2 ml. So this is a 70 year old echo from the USSR :). As for my Eversharp Skyline 14K Flex nib – I can say that it is tougher than I expected, i.e. the word Flex in the title is overrated – this nib is much tougher than the well-known Waterman Ideal №2 or even the French Waterman 3B.
Update 1:
Як перше доповнення, хочу показати, як виглядала ручка після попереднього промивання під краном. Дивно, але оригінальна піпетка в цій моделі, незважаючи на вік, зберегла еластичність, хоча чорнила ручка не набирала. Це єдиний випадок, коли піпетка залишилася гнучкою — у всіх інших вона була як камінь.
As a first addon, I want to show how the pen looked after previous clean. Surprisingly, in this model, despite its age, the original sac was still elastic, although the pen did not fill ink – this is perhaps the only case I have, in all the others these sacs was like a stone.
Update 2:
Ось як виглядало оригінальне перо “ложечка”, встановлене в ручку — я сфотографував його для історії 🙂
This is how the look original “spoon”-type nib mounted in the section (nib with feed mounted on friction) – photographed for history 🙂
До речі, фідер дуже схожий на вінтажний Pelikan, що робить цю модель цікавою для експериментів з різними перами.
By the way, the feed is very similar to the vintage Pelikan feed, which partly makes this model interesting for experimenting with nibs.
Update 3:
Не планував робити окремий пост для другої такоїж ручки, як власне і тестувати її окремо, але оскільки модель аналогічна, то я просто опублікую частину фотографій тут, як додаткову інформацію.
I did not plan to make a personal post to another one and test it too, but since this model is similar, I will just add some photos and text here as additional information.
Ця модель цікава тим, що на ковпачок нанесено ранній логотип компанії, і, ймовірно, ручка була випущена ще в “домаркований” період, тобто на ковпачку немає дати виробництва. Більш того, за всіма ознаками, ебоніт, використаний при виготовленні, ще був у процесі пошуку необхідного складу, не оптимальний, і з часом втратив свій колір, як ебонітові ручки початку 20 століття. Колір ебоніту став схожий на шкіру або старе дерево, що мені подобається ще більше, і, ймовірно, я просто покладу її в архів для зберігання — більше для радості очей, ніж для задоволення писати нею :). На жаль, позолочене кільце на ковпачку втрачено.
This model is interesting in that the early logo of the factory is applied to the cap and, in all likelihood, this pen was produced in the “pre-marked” period, i.e. there is no production date on the cap. Moreover, apparently, the hard rubber used in the production was still in the process of searching good optimal formula so it lost its color from time, like the hard rubber earlier pens of the early 20th century. The color of ebonite has become something like leather or old wood, which makes more likes to me this pen and most likely I’ll just put it in the archive, more for the joy of the eyes than for the joy of hands :). Unfortunately, the gold-plated ring on the cap has been lost.
Перо: ще один цікавий елемент ручки — це, ймовірно, рання версія, де на пере відсутнє штампування бренду заводу, а логотип нанесений вручну методом гравірування. Важко сказати точно, що саме нанесено, але дуже схоже на абревіатуру — ХАК (Харків, Авторучка, К -?) або САХ (Советская Авторучка Харків). Перо м’яке та трохи варіативне: прямою стороною звичайна лінія — 0.3 мм, при цьому натиск дозволяє збільшити ширину до 1.0 мм. Зворотною стороною перо в моєму випадку майже не пише, оскільки воно частково списано (сточене).
The nib: Another interesting element of the pen is apparently an early version nib, where there is no stamp of the factory, and the logo is manually engraved. It is very difficult to say what exactly is engraved, but it is very similar to the abbreviation – ХAK (Kharkov, Fountain pen, K -?) Or САХ (Soviet, Fountain pen, Kharkov). The nib is soft and slightly variable, The right side have line is 0.3mm, while the pressure allows to increase the line up to 1.0mm. The reverse side of nib, in my case, practically does not write because it is partially worn out.
Загальні розміри: довжина у складеному стані — 123 мм, без ковпачка — 115 мм. Діаметр корпусу — 12 мм, а в місці хвату — 9 мм. Повна вага ручки — 12,6 г, без ковпачка — 7,5 г.
Overall dimensions: folded length – 123mm, without cap – 115mm. Body diameter – 12mm, and 9mm at the grip. The total weight of pen is 12.6g, and without cap it is 7.5g.
Ця ручка у мене пролежала більше двох років, чекаючи своєї черги на ремонт, і ось була відремонтована за компанію з тією, що описана вище :).
I had this pen for more than 2 years, waiting for its turn for repairs, and now it was served for the company with the one described above :).
Update 4:
Вирішив сфотографувати обидві ручки разом на темному фоні, щоб наочно стало видимим, наскільки прекрасним є вінтажний вицвілий ебоніт. На світлому фоні це втрачається через малий динамічний діапазон фотокамери.
I decided to shoots both pens together against a dark background so that the beauty of vintage faded ebonite becomes visible. In light, it is beauty lost due to the small dynamic range of the camera.
Update 5:
І як останнє доповнення традиційно ескіз — Свято-Троїцький кафедральний собор у м. Дніпро (раніше Дніпропетровськ).
And as the last addon, the traditionally sketch is the St. Trinity Cathedral in the city of Dnipro (formerly Dnipropetrovsk).
Свято-Троїцький кафедральний собор — православний кафедральний собор у місті Дніпро, побудований у XIX столітті за проєктом Людвіга Шарлемань-Боде та Петра Вісконті. Протягом усього XIX століття називався то Троїцькою церквою, то церквою Зішестя Святого Духа. Свято-Троїцький кафедральний собор був побудований на місці першої міської церкви на честь Казанської ікони Божої Матері. Невелика дерев’яна церква, освячена 15 січня 1791 року, через 40 років занепала, і купецтво міста звернулося за допомогою до петербурзьких архітекторів Людвіга Шарлемань-Боде та Петра Вісконті, які проектували Успенську церкву. Архітектори одночасно виконали новий проєкт і цієї, купецької. Місце під новий храм освятили у 1837 році. У 1862 році почалося будівництво дзвіниці, яка стала найвищою спорудою в Єкатеринославі того часу. Наприкінці XIX століття будівлі храму та дзвіниці були з’єднані між собою. Пізніше були побудовані будинки причту та церковно-парафіяльної школи.
St. Trinity Cathedral is an Orthodox cathedral in the city of Dnipro, built in the 19th century by the design of Ludwig Charlemagne-Bode and Peter Visconti. Throughout the 19th century, it was called either the Trinity Church, or the Church of the Descent of the Holy Spirit.
The St. Trinity Cathedral was built on the site of the first city church in honor of the Kazan Icon of the Mother of God. A small wooden church, consecrated on January 15, 1791, fell into decay 40 years later, and the merchants of the city turned for help to the St. Petersburg architects Ludwig Charlemagne-Bode and Peter Visconti, who designed the Assumption Church. The architects completed a new project for these merchants. The site for the new church was consecrated in 1837. In 1862, construction began on the bell tower, which became the tallest structure in Yekaterinoslav(name at earlier time) at that time. At the end of the 19th century, the buildings of the temple and the bell tower were interconnected. Later, the houses of the clergyman and the parish school were built.
На цьому все! Вдалих знахідок!
That’s all! Happy finds to all!
2 Comments
Leave a Comment