Приветствую друзья! Сегодня я хочу показать сразу две ручки:). Не подумайте ничего такого, просто они идентичные – одна модель. Но эти ручки очень долго ждали своего момента выйти “в свет”: одну я отреставрировал 3 года назад, а вторую всего 2:) но все никак не доходили руки чтобы их показать, да и сюжет под них никак не складывался в голове. Не видел смысла делать 2 разных поста на одну и туже тему! И тут вдруг звезды сошлись после просмотра фильма “Форд против Феррари”, карантин же:). Итак встречайте:
Hi my friends! Today I want to show two pens at once :). Do not think anything like that, they are just identical – one model. But these pens waited a very long time for their moment to come out: I restored one 3 years ago, and the second only 2 🙂 but I still couldn’t get my hands on them to show them because I didn’t have a good idea for a presentation. I didn’t see the point in making 2 different posts on the same topic! And The idea came up suddenly after watching the film “Ford vs. Ferrari”, quarantine :). So welcome:
Waterman’s “Standard” Big with glass cartridges (made in France) 1945-1953.
Инструменты из себя представляют сигарообразную форму(cygar form) выполненную из черного бакелита. Система заправки – картридж своего проприетарного формата и да, это тот самый, самый первый(!!!) картридж придуманный Моншер Перо в далеком 1926 году(уже как скоро 100 лет назад). Для доступа к картриджу можно использовать две части корпуса, открутив либо колпачок в торце(blind cap) или весь корпус с колпачком(barrel). Основной колпачок так-же на резьбе, резьбы двух-заходная, закрытие за 1.5 оборота.
The instruments are a cygar shape made of black bakelite. The filling system is a cartridge of its proprietary format and yes, this is the very first (!!!) cartridge invented by Monsher Perot back in 1926 (as soon as 100 years ago). To access the cartridge, you can use two parts of the body by unscrewing either the blind cap or the entire body with the barrel. The main cap is also on the thread, two-start threads, closure in 1.5 turns.
Не смотря на простоту конструкции современных картриджных систем, первые экземпляры не были так просты, в частности в обслуживании. Суть в том что для плотного прилегания стеклянного картриджа к пластиковому грипу конструкция содержала резиновую прокладку формы наперстка, которая крепилась непосредственно к фидеру. Чтобы эта прокладка была зафиксирована и не вызывала трудностей у пользователя она крепилась непосредственно к фидеру шайбой. Перо с фидером располагались на трении, и устанавливались в грип со стороны пера, но потом с противоположной стороны одевалась прокладка и фиксировалась стопорным кольцом на резьбе, ответная резьба располагалась на самом фидере непосредственно. А сложность в обслуживании заключается в том, что и фидер и кольцо выполнены из эбонита, а за 50-70 лет не эксплуатации, в среднем, чернила так хорошо приклеивают одну часть к другой что очень легко повредить/сломать/расколоть это тонкое колечко.
Despite the simplicity of the design of modern cartridge systems, the first copies were not so easy, in particular in service. The bottom line is that for a tight fit of the glass cartridge to the plastic grip, the design contained a rubber gasket in the form of a thimble, which was attached directly to the feed. So that this gasket is fixed and does not cause difficulties for the user, it is attached directly to the feed with a washer. The nib with the feed was mounted on friction, and was installed in the grip from the side of the nib, but then a gasket was put on from the other side and fixed with a locking ring on the thread, the counter thread was located on the feed itself. And the difficulty in maintenance lies in the fact that both the feed and the ring are made of ebonite(hard rubber), and after 50-70 years of non-operation, on average, the ink adheres one part to the other so well that it is very easy to damage/ break/split this thin ring.
Из украшений на инструменте присутствуют только 2 элемента – это позолоченный клип, специфической, фирменной формы с оттесненным на нем импринтом WATERMAN’S и позолоченое кольцо в основании колпачка – и это одно из основных достоинств этого инструмента – простая и идеальная форма. То что меня часто раздражает в современный “сигарообразных” инструментах количество позолоченных, блестящих колечек:). На корпусе то-же все очень лаконично, только Waterman’s и ничего более.
Of the decorations on the instrument, there are only 2 elements – a gilded clip of a specific, branded shape with the WATERMAN’S imprint pressed out on it and a gilded ring at the base of the cap – and this is one of the main advantages of this instrument – a simple and ideal shape. What often annoys me about modern “cigar-shaped” instruments is the number of gilded, shiny rings :). On the body is very laconic too – there is only Waterman’s and nothing more.
Перо: собственно сама прелесть:) : золотое, средних размеров, а по тем временам достаточно крупных, 18 каратное ибо Франция, просто великолепный полуфлекс или даже флекс. На перья нанесена следующая информация: принадлежность компании Waterman’s, проба золота 18Cts, размер 3B (Big?), страна происхождения FRANCE и клейма ювелирного производства, на одном только классический “голова орла”, а на втором еще и клеймо, по всей видимости ювелира, не могу идентифицировать что.
The nib: actually the beauty itself :): solid gold, medium-sized, and at that time quite large, 18 carat (because France), just a magnificent semi-flex nib. There is applied to the nibs: belonging to Waterman’s, gold fineness 18Cts, size 3B (Big?), country of origin FRANCE and brands of jewelry production, on one only the classic “eagle’s head“, and on the second there is also additional stamp, perhaps a jeweler, I cannot identify that …
Оба пера не сказать что хорошие, они просто потрясающие именно в том исполнении котором мне достались. Изначально мне показалось что одно перо размерности F, а другое EF, но на практике оказалось что пишут они практически идентично с тончайшей линией без нажима и с мягким раскрытием половинок при давлении – идеальный инструмент для письма.
Both nibs are not to say that they are good, they are simply amazing in the very performance that I got. Initially, it seemed to me that one nib was of the F dimension and the other EF, but in practice it turned out that they write almost identically with the thinnest line without pressure and with a soft opening of the halves under pressure – an ideal tool for penmanship.
Когда ко мне попал первый инструмент я подумал что все в нем замечательно, кроме формы грипа, который имеет такую-же сигарообразную форму как продолжение дизайна. Мне казалось что комфортнее будет иметь классическую приталенную форму или “горлышко вазы”, но на практике оказалось что пальцы абсолютно не скользят по нему, а из-за его бочкообразного уширения диаметр в месте хвата становится наоборот более комфортен, по крайней мере для моей руки.
When I bought the first instrument I thought everything about it was great except the shape of the grip, which has the same cigar-like shape as the body. It seemed to me that it would be more comfortable to have the classic shape of the “neck of a vase” with a recess for the fingers, but in practice it turned out that the fingers absolutely do not slide on it, and because of its barrel-shaped widening, the diameter at the grip becomes, on the contrary, more comfortable, at least for mine hands.
Минутки истории:
Про историю компании Waterman я уже рассказывал в ранних постах, хотя конечно французское подразделение наверно достойно своей отдельной темы. Так что пожалуй немного повторюсь ибо инструменты этого заслуживают это. В далеком 1926 году, некий Джулио Фагард (Jules Fagard), можно сказать европейский коммивояжер, который является эксклюзивным представителем компании Waterman во Франции еще с 1914 года, основывает французское подразделение – компанию JIF Waterman с правами(на лицензии) создания инструментов локально(на территории Франции). В следующем, 1927 году, основной конструктор Фрагарда моншер Перо (monsieur Perraud) разрабатывает уникальную систему заправки – стеклянный кртридж(по словам вдовы Marie-Luise Fragard). Но несмотря на это, компания запатентовала свое изобретение лишь в 1936 году с выпуском первой ручки и еще почти 20 лет пользовалась им эксклюзивно. Интересно что с правом на производство ручек, тем не менее первые образцы картриджних инструментов изготавливались на территории США и Канады по заказу Фрагарда. Первые, довоенные модели были созданы на базе 92/32 и 3V моделей и комплектовались родными перьями Waterman Ideal произведенными в U.S.A на родном производстве, но перед самым началом Второй Мировой войни модели началисьпроизводится и на территории Франции что было отражено в импринте на корпусе под именем брэнда – Fabrication Française, хотя перья по прежнему поставлялись из США. После окончания Второй Мировой войны и исправления последствий французское подразделение освоило собственное производство перьев. Представленная в теме модель как раз является послевоенным продолжением картриджной серией с обновленным дизайном ибо в моду начали входить “стремительные формы”. Дэвид Нишимура (David Nishimura) называет эту модель “Standard”, но я более нигде не встречал этого упоминания и каталогов Waterman того времени, увы, не имею, но доверимся признанному специалисту. Так вот данная модель производилась вплоть до 1953года, в котором был представлен очередной шедевр компании (и снова французского подразделения) – это модель Waterman C/F, собственно с которой началась современная пластиково-картриджная эра перьевых инструментов. Именно в 1953 году Waterman представил рынку формованные пластиковые картриджи, отточив технологию на стеклянных и учтя все нюансы. Несмотря на то что американский офис просуществовал еще до конца 50х, но производство было полностью перенесено во Францию с 1954года. В следующие несколько лет произошел, как вы знаете из прошлых постов – Марсель Бик (Marcel Bich) с поглощением и планомерный перенос активов во Францию, который завершился в 1967 году новой штаб квартирой в Сен-Херблен(Saint-Herblain) недалеко от Нанта( Nantes). В 1969 году к управлению компанией пришла внучка Джулио Фрагарда – Франсин Гомеш(Francine Gomez) с новыми взглядами на дизайн и продолжение дела своего деда. В 1978 компания приобретает первую промышленную лакировочную мастерскую и появляется модель Goutte. В 1983 Waterman празднует 100 лет и запускает модель Man 100. В 1987 Waterman приобретается компанией Gillette. С 1992 по 2000 появляются такие современные модели как Edson, Hémisphère, Carène, Ici & Là в погоне за современным дизайном и современными тенденциями, но даже L’Etalon ориентированный на рынок дорогих и люксовых инструментов, не позволяет приблизится к величию былой славы:). Разве что Waterman Serenite, запущенная в 2004 году, вызывает неподдельный интерес со стороны дизайна, но более ничего сказать не могу ибо практики пользования ей у меня нет пока. В 2001 Waterman присоединили к группе Sanford, дочерней компании Newell Rubbermaid.
Minutes of history:
I already write about the history of the Waterman company in early posts, although of course the French division is probably worthy of its own personal post. So I will probably repeat myself a little because the tools deserve it. Back in 1926, a certain Jules Fagard, one might say a European traveling salesman, who has been the exclusive representative of Waterman in France since 1914, founds a French division – JIF Waterman with the rights (with license) to create tools locally (on the territory France). The following year, 1927, the main designer of Fragard, Monsieur Perraud, develops a unique refueling system – a glass crtridge (according to the widow Marie-Luise Fragard). But despite this, the company patented its invention only in 1936 with the production of the first pen and used it exclusively for almost 20 years. It is interesting that with the right to produce pens, nevertheless, the first samples of cartridge tools were made in the United States and Canada by order of Fragard. The first pre-war models were created on the basis of 92/32 and 3V models and were completed with the original Waterman Ideal nibs produced in the USA, but just before the beginning of the Second World War, the models began to be produced in France, which was reflected in the imprint on the case under the brand name – Fabrication Française, although nibs were still sourced from the USA. After the end of the Second World War and correcting the consequences, the French division mastered its own production of nibs. The model presented in the topic is just a post-war continuation of the cartridge series with an updated design, for “rapid forms” began to come into fashion. David Nishimura write this model “Standard”, but I have never seen this mention anywhere else and, alas, I do not have any Waterman catalogs of that time, but we will trust a recognized specialist. So this model was produced until 1953, in which another masterpiece of the company (and again of the French division) was presented – this is the Waterman C / F model, in fact, with which the modern plastic-cartridge era of pen tools began. It was in 1953 that Waterman introduced molded plastic cartridges to the market, perfecting the technology on glass carteriges and taking into account all the nuances. Despite the fact that the American office existed until the late 50s, production was completely transferred to France from 1954. The next few years happened, as you know from past posts – Marcel Bich with a takeover and a systematic transfer of assets to France, which ended in 1967 with a new headquarters in Saint-Herblain near Nantes ). In 1969, Giulio Fragard’s granddaughter, Francine Gomez, came to the management of the company with new views on design and the continuation of her grandfather’s business. 1978 the company acquires the first industrial paint shop and the Goutte model appears. 1983 Waterman celebrates 100 years and launches the Man 100. In 1987 Waterman is acquired by Gillette. From 1992 to 2000, such modern models as Edson, Hémisphère, Carène, Ici & Là appear in pursuit of modern design and modern trends and even L’Etalon, focused luxury segment, does not allow it to approach the greatness of its former glory :). Is that the Waterman Serenite, launched in 2004, arouses genuine interest from the design side, but I can’t say anything more because I don’t have any practice of using it yet. In 2001 Waterman joined the Sanford Group, a subsidiary of Newell Rubbermaid.
PS: Вообще, конечно, если честно сказать, то Waterman и Перо не были первооткрывателями картриджной системы заправки, а первыми была известная в узких кругах(среди любителей пера) компания Eagle Pencil Company of New York которая запатентовала стеклянный картридж в 1890 году. Однако компания не развилась до крупной и не имела большой диллерской сети, поэтому об этой инновации мало кто знал, а с учетом того что действие патента закончилось в 1907 году горизонты для использования были открыты. Следующая серьезная попытка к использованию этой идеи была предпринята компанией Джона Хэнкока(John Hancock) из Бостона(Boston), правда он использовал медные трубки для изготовления картриджей. А поскольку медь была довольной тонкой, поэтому идея не получила должного применения ибо картриджи легко деформировались при установке или демонтаже. Но это то что точно было до Waterman:).
PS: In general, of course, to be honest, Waterman and Perot were not the pioneers of the cartridge filling system, and the first was the Eagle Pencil Company of New York, well-known in narrow circles (among pen lovers), which patented the glass cartridge in 1890. However, the company did not grow to a large one and did not have a large dealer network, so few people knew about this innovation, and given the fact that the patent expired in 1907, the horizons for use were open. The next major attempt at using this idea was made by John Hancock from Boston, who used copper tubing to make the cartridges. And since the copper was rather thin, therefore, the idea did not get the proper use because the cartridges were easily deformed during installation or dismantling. But this is exactly what it was before Waterman :).
Общие размеры инструмента: длинна в сложенном состоянии – 135мм, при снятом колпачке – 124мм. Диаметр корпуса составляет – 12.3мм, а диаметр в месте хвата – 10.8мм. Полный вес с установленным картриджем – 19гр, а без колпачка – 12.5гр.
The overall dimensions: folded length is 135mm, without cap – 124mm. The body diameter is 12.3mm, and the diameter at the grip is 10.8mm. The total weight with the installed cartridge is 19g, and without the cap – 12.5g.
Собственно тесты обоих инструментов, как написал вначале поста, следствие просмотра фильма “Форд против Феррари”, который спровоцировал интерес к оригинальной истории, а не киноматографической интерпретации. Ну а дабы разделить, для понятности, что-где, оба инструмента заправил разными чернилами.
Actually, the tests of both tools, as I wrote at the beginning of the post, are a consequence of watching the film “Ford vs. Ferrari”, which provoked interest in the original story, and not cinematographic interpretation. Well, in order to separate, for clarity, what is where, I filled both instruments with different ink.
(Фиолетовые) Толщина линии основной стороной составляет 0.25-03мм, при этом нажим увеличивает линию до 0.8мм. Обратная сторона дает очень тонкую линию в 0.2мм. (Черно-синие) Толщина линии основной стороной составляет 0.3-0.35мм, при этом нажим увеличивает линию до 0.8мм. Обратная сторона дает линию в 0.2мм. Подача обоих инструментов идеальная что без нажима, что с нажимом исходя из требований пера, при этом штриховка обратной стороной выдает линию даже в 0.1мм.
(Violet) The line thickness by the right side is 0.25-03mm, and by the pressure increases line to 0.8mm The reverse side gives a very thin line of 0.2mm.
(Black and blue) The line thickness by the right side is 0.3-0.35mm, while the pressure increases the line to 0.8mm. The reverse side gives a 0.2mm line. The flowing ink of both tools is ideal, either without pressure or with pressure based on the requirements of the pen, while shading on fast crosshatch with the reverse side have a line even 0.1mm.
В итоге: сказать что ручки великолепные – не сказать ничего, они просто идеальные! :). Простота, элегантность и что самое главное, безупречное перо. Нет это не мокрая лапша с 2-2.5мм линией, но вы сами видите по тексту в тестах – что это именно та золотая середина которая может дать и великолепный Copperplate и скоропись при ежедневном(daily use) использовании, про рисунок и говорить нечего – так же замечательно и позволяет делать как тонкие штрихи, так и плотные тени. К любой форме можно привыкнуть, а вот найти отличное перо, это задача совсем не тривиальная.
At the end: to say that the pens are great is to say nothing, they are just perfect! :). Simplicity, elegance and most importantly, a flawless nib. No, these are not wet noodles with a 2-2.5mm line, but you can see for yourself from the text in the tests – that this is exactly the golden mean that can have a good Copperplate or cursive penmanship practice with daily use. And there is nothing to say about drawing – so just great and allows you to make both subtle strokes and dense shadows. You can get used to any form, but finding a great nib is not a trivial task at all.
.. изначально я планировал один инструмент оставить себе, а второй продать, но тест изменил в корне мое понимание о дальнейшей судьбе этих ручек, так что прошу прощения у тех, кто их ждал:(.
.. initially I planned to keep one tool for myself and sell the second, but the test radically changed my understanding of the future of these pens, so I apologize to those who were waiting for them :(.
Update 1:
В качестве апдейта хотел бы вскользь коснутся темы этих необычных картриджей. Как оказалось данные картриджи, к счастью представляют один стандарт(других нет), но к сожалению разную длину, при чем иногда существенную. Так вот эти картриджи бывают 3х размеров: большой, средний и малый. У меня есть только средние и малые. По информации в интернете, большой картридж имел емкость в 2.5мл, средний в 2.2мл и малый в 1.5мл. В крышке картриджа имеется специальная пружина, которая необходима для фиксации и прижатия картриджа к горлышку фидера, но она необходима только для среднего картриджа, для расположения большого картриджа, эту пружину приходится извлекать(благо она съемная) чтобы стеклянная колба не лопнула, а для малого нужно “колхозить” дополнительную прокладку, хотя мне кажется что малый картридж разрабатывался для компактных моделей, типа Lady, которые всегда присутствовали в ассортименте Waterman.
As an addon, I would like to casually touch on the theme of these unusual cartridges. As it turned out, these cartridges, fortunately, represent one standard (there are no others), but unfortunately they are of different lengths, and sometimes significant. So these cartridges come in 3 sizes: large, medium and small. I only have medium and small. According to information on the Internet, the large cartridge had a capacity of 2.5ml, the medium one was 2.2ml, and the small one was 1.5ml. There is a special spring in the lid of the cartridge, which is necessary to fix and press the cartridge to the neck of the feeder, but it is necessary only for the medium cartridge, to position the large cartridge, this spring has to be removed (fortunately, it is removable) so that the glass bulb does not burst, but for a small one you need to creative an additional gasket, although it seems to me that the small cartridge was developed for compact models such as the Lady, which have always been presents in the Waterman model range.
Я провел свое, небольшое расследование:). Мой, средний картридж имеет вес – 2.67гр в состоянии пустого и 4.67гр в состоянии заполненного, конечно с учетом разумного заполнения(с небольшой воздушной подушкой для проталкиваемой пробки) – т.е. фактически емкость 2мл. Малый картридж с высохшими чернилами весит – 2.14гр, а с остатками 1/3 еще жидких чернил – 2.58гр, т.е. заполнив остальные 2/3 получим полный объем примерно в 1.3гр. Но даже если пользоваться средним картиджем, то 2мл, согласитесь это весьма неплохой объем, особенно с учетом емкостей современных картриджей, да и не только.
ps: я пошел еще немного дальше и модифицировал конвертер стандарта интернешенел(international), расширив входное отверстие до 2.8мм(это диаметр хвоста фидера) – так что один из инструментов у меня конвертерный. Работает отлично, ничего не течет и не льет. Конвертер можно снять вернув оригинальный вариант со стеклянным картриджем.
I did my own little investigation :). My middle cartridge has a weight of 2.67g when empty and 4.67g when full, of course taking into account reasonable filling (with a small air cushion for the cork being pushed through) – i.e. actually a capacity of 2ml. A small cartridge with dried ink weighs 2.14g, and with the remaining 1/3 of liquid ink it weighs 2.58g, i.e. filling in the remaining 2/3 we get a full volume of about 1.3g. But even if you use an average cartridge, then 2ml, you must agree, is a very good volume, especially taking into account the capacities of modern cartridges.
ps: I went a little further and modified the international converter, expanding the inlet to 2.8mm (this is the diameter of the feeder tail) – so one of the tools I have now is a converter:). Works great, nothing flows or pours. The converter can be removed by returning the original version with a glass cartridge system. Later I did modify and second pen too.
Update 2:
Традиционно эскиз (Traditionally sketch).
24 часа Ле-Мана (24 Heures du Mans) — старейшая из ныне существующих автомобильных гонок на выносливость, проходящая ежегодно с 1923 г. недалеко от города Ле-Ман во Франции. Гонку также часто называют «Гран-при выносливости и экономичности». Команды вынуждены искать баланс между скоростью и надёжностью автомобилей, которые должны продержаться в течение 24 часов без механических повреждений, а также рационально использовать расходные материалы, такие как топливо, шины и тормозные колодки. Заодно проверяется и выносливость пилотов, которым зачастую приходится проводить за рулём до четырёх часов подряд, пока их не сменит партнёр по команде на очередном пит-стопе. Ожидая своей очереди, пилоты успевают перекусить и немного отдохнуть. По действующим правилам каждым автомобилем, участвующим в гонке, должны поочерёдно управлять не менее трёх пилотов(ранее 2х).
The 24 Hours of Le Mans (French: 24 Heures du Mans) is the world’s oldest active sports car race in endurance racing, held annually since 1923 near the town of Le Mans, France. It is considered one of the most prestigious automobile races in the world and has been called the “Grand Prix of Endurance and Efficiency”. The event represents one leg of the Triple Crown of Motorsport, other events being the Indianapolis 500 and the Monaco Grand Prix. Unlike fixed-distance races whose winner is determined by minimum time, the 24 Hours of Le Mans is won by the car that covers the greatest distance in 24 hours. Racing teams must balance the demands of speed with the cars’ ability to run for 24 hours without mechanical failure.
Кеннет Генри Джей Майлз (1 ноября 1918 — 17 августа 1966) — британский автоспортсмен и гоночный инженер. Наибольших успехов достиг выступая в автоспорте США и стартуя за американские команды в международных гонках. Победитель автомарафона «24 часа Дейтоны», победитель и призёр «12 часов Себринга», призёр гонки «24 часа Ле-Мана». Является членом Зала славы автоспорта Америкиruen. В 1966 году мог бы стать единственным абсолютным чемпионом “выносливых гонок”, как и показано в сюжете фильма, если бы из-за корпоративной политики ему не пришлось подождать перед финишем 2ух других Ford GT-40, для “красивого финиша”. Действительно много непонятного произошло в тот заезд. По подсчетам друга и руководителя проекта Кэрролла Шелби, команда Брюса МакЛарена (Bruce McLaren) проехала на один круг меньше, поэтому вполне безопасно было “подождать” других и Шелби уговорил Майлза это сделать. Но жюри не только сравняла круги, но и посчитав, что во время старта машина МакЛарена находилась на 18м позади Майлза, отдала победу МакЛарену/Эймону. Майлз погиб в несчастном случае во время продолжения испытаний по улучшению Ford GT40 на американской трассе Риверсайд, всего два месяца спустя. За свою карьеру принял участие в 265 соревнованиях и одержал 86 побед, он так-же вместе с Кэрролл Шелби создал одну из культовых спортивных машин AC Cobra, позднее известную как Shelby Cobra
Kenneth Henry Miles (1 November 1918 – 17 August 1966) was a British sports car racing engineer and driver best known for his motorsport career in the US and with American teams on the international scene. He is an inductee to the Motorsports Hall of Fame of America. In 1952 Miles moved from England to the US, and settled in Los Angeles, California as a service manager for the Southern California MG distributor. In 1953, he won 14 straight victories in SCCA racing in an MG-based special of his own design and construction. In the 1966 he won the 24 Hours of Daytona, sharing the Ford GT Mk.II with Lloyd Ruby, and then won the 12 Hours of Sebring. Several months later, sharing the drive with Denny Hulme, Miles was leading the 1966 24 Hours of Le Mans, but Ford executive Leo Beebe, desiring a publicity photo of three of their cars crossing the finish line together, instructed Carroll Shelby to order him to slow down, which Shelby agreed to. Accordingly, the next car from Ford driven by Bruce McLaren/Chris Amon and the third-place car from Ford drew up, and they cruised to the line together.[10] The French race officials, after initially agreeing to Ford’s dead-heat “photo-finish”, reneged during the final hour of the race. After first declaring Ken Miles and Denny Hulme the winner, the decision was reversed. Since the Ford driven by McLaren/Amon who finished #2 had started some 20 yards behind the Miles/Hulme #1 Car, it had travelled a further distance, and Bruce McLaren and Chris Amon were declared the winners. Miles was denied the unique achievement of winning Sebring, Daytona, and Le Mans in the same year.
Ford GT40 — спортивный автомобиль, 4-кратный победитель 24 часа Ле-Мана с 1966 по 1969 гг. (хотя в 1967 с другим кузовом). Его специально разработали для побед в гонках на дальние дистанции против «Феррари» (который побеждал в Ле-Мане шесть раз подряд с 1960 по 1965 год). Машина с шасси Ford/Shelby #P-1075, победившая в 1968-м и 1969-м годах, является второй машиной в истории Ле-Мана, победившей более чем в одной гонке с одним и тем же шасси. Автомашину назвали GT (сокращенно от Gran Turismo) и прибавили 40, что обозначает его полную высоту в 40 дюймов (1,02 м вместе с ветровым стеклом), как того требуют правила.
The Ford GT40 is a high-performance endurance racing car. The Mk I, Mk II, and Mk III variants were designed and built in England based upon the British Lola Mk6. Only the Mk IV model was designed and built in the United States. The range was powered by a series of American-built Ford V8 engines modified for racing.
The GT40 effort was launched by Ford Motor Company to win long-distance sports car races against Ferrari, which won every 24 Hours of Le Mans race from 1960 to 1965. The GT40 broke Ferrari’s streak in 1966 and went on to win the next three annual races. The Mk II’s victory was the first win for an American manufacturer in a major European race since Jimmy Murphy’s triumph with Duesenberg at the 1921 French Grand Prix. In 1967, the Mk IV became the only car designed and built entirely in the United States to achieve the overall win at Le Mans.
Вот на этом как бы все! Грустно, но спасибо истории за эти яркие впечатления. Всем пока! Будьте здоровы!
That’s it, as it were! It’s sad, but thanks to history for these vivid impressions. Bye everyone! Be healthy!
————————————————-
Update 02.04.2020
По просьбе публикую фотографии результата замены стеклянного картриджа современным пластиковым конвертером.
On request, I publish photos of the result of replacing the glass cartridge with a modern converter.
Конечно если его постоянно снимать то со временем горлышко расширится и перестанет быть герметичным, но стоимость такого конвертера очень небольшая, так что его можно будет легко заменить. Но если им пользоваться постоянно и заправлять ручку как поршневую, то я думаю он прослужит долго.
Of course, if it is constantly removed, then over time the neck will expand and cease to be sealed, but the cost of such a converter is very small, so that it can be easily replaced. But if you use it constantly and fill the pen like a piston-filler, then I think it will last a long time.
При этом система подачи настолько хороша (прямо как у Pelikan), что в чернила достаточно погрузить перо немногим более за воздушное отверстие и конвертер без проблем набирает чернила. Даже грип необязательно погружать в чернила, при этом по большому счету можно пользоваться конвертером, как в Висконти иди Дельта, лишь открутив торцевой колпачок, единственное я временно вынул поджимающую пружину.
At the same time, the feeding system is so good (just like as a Pelikan) that it is enough to dip the nib in ink a little more above breath hole and the converter filling ink very well without any problems. Even the grip does not have to be dip in ink. But it can be use too as Visconti or Delta, just by unscrewing the end cap, the only thing I temporarily took out the tension spring.
Update 4:
А еще хочу показать пример письма этой ручкой на примере цитаты(And I also want to show an sample of writing with this pen using a quote as an example).
“If you look at what you have in life, you’ll always have more. If you look at what you don’t have in life, you’ll never have enough.”
Oprah Winfrey
————————————————-
Update 10.04.2020
Продолжаю наслаждаться заправленными инструментами:)
I continue to enjoy the filled tools 🙂
————————————————-
Update 11.04.2020
Продолжаю дальше … 🙂 (continue)
Ink: Diamine Bilberry
————————————————-
Update 12.04.2020
Еще … 🙂 (more)
————————————————-
Update 13.04.2020
И на этом, пока, остановимся. (And on this, for now, let’s stop.)
————————————————-
Update 14.04.2020
Не захотел останавливаться на 13м числе:). (I didn’t want to stop at the date 13th:))
Update 25.05.2021
Немного спонтанно решил продать один из своих замечательных Вотерманов, потому что руки всего две, а голова и того одна и на все ручки их не хватает. А перед отправкой нужно было протестировать инструмент. И пока тестировал нахлынули старые ощущения .. вобщем я не смог остановится:).
A little spontaneously I decided to sell one of my wonderful vintage Waterman’s, because I have only two hands, and just only one head and they are not enough for all my pens:). And before shipping, it was necessary to test the tool. And while I was testing old sensations flooded on me .. and, and … I couldn’t stop :).
Чернила – микст Pelikan Edelstein Olivine и Pelikan Edelstein Star Ruby.
Ink – mixed by Pelikan Edelstein Olivine and Pelikan Edelstein Star Ruby
Сегодня в качестве модели – современная реконструкция “Башни поэтов”(именуемой замком) на территории музея Танаис.
Today, as a model – a modern reconstruction of the “Tower of Poets” (called as castle) on the territory of the Tanais Archaeological Reserve Museum.
12 марта 1853 года по указу императора Николая I начались раскопки Танаиса – крупного греческого, а позже и римского античного города основанного в III веке до нашей эры. В Мясниковском районе Ростовской области находится первый и самый крупный в России археологический музей-заповедник под открытым небом – Танаис. Принято считать, что за 300 лет до н.э. на берегу реки Танаис (Дон), в её устье у впадения в Меотиду (Азовское море), греческие купцы из Боспорского царства основывали город с одноименным названием – Танаис. Город быстро становится культурным и военным центром, а также наиболее крупным торговым пунктом в северной части известного на тот момент мира – Ойкумены и просуществовал около восьми столетий – до середины V века н.э. Еще в I веке н.э. боспорский царь Полемон, предположительно из-за неуплаты налогов, послал армию захватить и разрушить Танаис. Однако вскоре восстановленный город достиг своего наивысшего расцвета, а для защиты вокруг города прорыли ров шириной порядка 13 метров и стены сделали еще мощнее, чем раньше. К концу первого столетия нашей эры он становится Римской провинцией, но уже после падения империи в 40-х годах III века н.э. римские легионы были выведены, а город разрушили готы, во время великого переселения народов.
On March 12, 1853, by decree of Emperor Nicholas I, excavations of Tanais, a large Greek and later Roman ancient city founded in the 3rd century BC, began. In the Myasnikovsky district of the Rostov region, there is the first and largest archaeological open-air museum-reserve in Russia – Tanais. It is believed that 300 years BC. on the banks of the Tanais (Don) River, at its mouth at the confluence with Meotida (Sea of Azov), Greek merchants from the Bosporus kingdom founded a city of the same name – Tanais. The city quickly became a cultural and military center, as well as the largest trading point in the northern part of the world known at that time – Oycumene and existed for about eight centuries – until the middle of the 5th century AD. Back in the 1st century A.D. the Bosporan king Polemon, presumably due to tax evasion, sent an army to capture and destroy Tanais. However, the restored city soon reached its highest prosperity, and for protection around the city a ditch about 13 meters wide was dug and the walls were made even more powerful than before. By the end of the first century AD, it became a Roman province, but after the fall of the empire in the 40s of the 3rd century AD. Roman legions were withdrawn, and the city was destroyed by the Goths, during the great migration of peoples.
1 Comments
Leave a Comment