Greetings, dear gentlemens and ladies! Another iconic model of my favorite Pilot brand is on review today! For a long time, I dreamed of buying almost this model, but it was not quite what I dreamed of, but it is still a cool pen! Let’s see:
Вітаю шановне панство! Сьогодні на огляді ще один культовий представник мого улюбленого бренду Pilot! Давно я мріяв придбати майже саму цю модель, але придав не зовсім що мріяв, но все одно це класна ручка! Дивимось:
Pilot SIlvern Crane from ArtCraft collection (made in Japan) FE-2000S-T ?
Цей інструмент має 100% форму корпусу – сигара (торпеда) із закругленими закінченнями та виготовлен переважно із срібла, на корпусі має гравюру, у даному випадку, Лелеки. Система заправки – картриджно-конвертерна, свого пропрієтарного формату Pilot, в корпус можна встановити лише молодші конвертери від Con-20 до Con-50 та картридж. Ковпачок на терті.
This tool is 100% in is a cigar shape body (torpedo) with rounded ends and is made of sterling silver with etching Cranes on body and cap. The filling system is a cartridge-converter, of its proprietary Pilot format, but only junior converters from Con-20 to Con-50 and cartridge can be installed in this body. Cap on friction.
Фідер традиційно виконано із фірмового напівпрозорого пластику блакитнуватого відтінку. З прикрас, окрім гравюри, має хромований кліп із кулькою та логотипом ⬠ з назвою бренду Namiki, а також хромоване кільце з позначкою Sterling Silver.
The feed is traditionally made of a proprietary translucent bluish plastic. From decorative elements, in addition to etchings, it has a chrome clip with ball at the end and the ⬠ logo with Namiki brand name, as well as on chrome ring engraved Sterling Silver.
Перо: з погляду пересічного користувача перових ручок сама цікава частина – це велике вставне перо, саме вставне, а не інкрустоване як до прикладу використовує Sheaffer. Перо золоте, самого великого розміру зеред вставних пер, порівняно із сучасними ближче до Pilot #10. На перо нанесено тільки 18K-750, NAMIKI, <M> та трохи нижче від основного тексту розташована дата виробництва A793, виготовленим на фабриці в Хірацуко на лінійці А, у липні 1993 року. Перо має додаткові направляючи для позиціонування на секції.
The nib: from the point of view of ordinary user of fountain pens, the most interesting part is a large inset nib, it is an inset and not an inlaid one like Sheaffer for example. The nib is gold, the largest size among the inset nibs, compared to modern open ones closer to Pilot #10. The nib is marked as only 18K-750, NAMIKI, <M> and just below the main text is the production date of A793, made on the Hiratsuka plant on line A in July 1993. The nib has additional slides for right tight positioning on the section.
Загальні розміри інструменту: повна довжина – 137.5 мм, зі знятим ковпачком – 123.8 мм. Діаметр корпусу – 12.6 мм, у місці хвату – 10.6 мм. Вага – 35.7 г (із встановленим конвертером CON-50), а зі знятим ковпачком – 21 г (із встановленим конвертером CON-50).
Overall dimensions of the tool: full length – 137.5 mm, without cap – 123.8 mm. Body diameter – 12.6 mm, at the grip – 10.6 mm. Full weight is 35.7 g (with the installed CON-50 converter), and without cap – 21 g (with CON-50).
Хвилинки історії:
Ця модель з’явилась на ринку у 1969 році як «Pilot Custom Elite Silvern» в якості подальшого розвитку моделі Pilot Custom Elit у більш коштовному виконанні, із візерунком по типу Parker 75 Ciselle. У наступному році вже було представлено більше варіантів оформлення корпусу, але не зважаючи на префікс у назві Art Craft Silvern, ці ручки не розглядались як окрема лінійка. Першими гравюрами були дракон, лелека та гейша, ще також було кілька версій із масками (лев, тигр) та камонами (родова емблема в Японії), а також із ієрогліфами. Початкова ціна такої ручки була 15000 єн, потім ціна піднялась до 17000 єн, а у 80-х склала 20000 єн. У 80-х роках ці ручки мали маркування FE-2000S- ( T, BL, R, U, M, K, F, I, TT) – відповідно до візерунка і комплектувались перами F та M, хоча перші ручки мали повний спектр розмірів кінчиків від EF до B. Цікаво що ранні моделі ще мали дві різни системи заправки: класичну картриджно-конвертерну та кнопкову із внутрішнім саком формату акордеон. Зовні ручки не відрізнялись. До того ж пера також спочатку були 18 каратів, потім їх замінили на 14 каратні, а потім знову повернулись до 18 каратних пер.
Не так давно компанія відновила ці ручки, але вже як окрему лінійку ArtCraft Silvern із сучасними текстурами: решітка (Lattice), штрихи (Tsumugi) та кладка камінням (Stone Dumpling) із номерами FK-5MS- (KO, TU, ID) відповідно. Рекомендована вартість сучасних моделей 100000 єн, розмірність пер лише F та M.
Minutes of history:
This model released on the market in 1969 as the “Pilot Custom Elite Silvern” as a high(top) version of the Pilot Custom Elite model in as more prestigious, with a pattern similar to the Parker 75 Ciselle. In the next year, more variants of the design of the body were already presented, but despite the pefix in the name Art Craft Silvern, these pens were not considered as a own line. The first engravings were dragon, crane and geisha, there were also several versions with masks (lion, tiger) and kamon (family emblem in Japan), as well as with hieroglyphs and bamboo textures. The first price of these pen was 15,000 yen, then the price rose to 17,000 yen, and in the 80s it was 20,000 yen. In the 80s, these pens were marked FE-2000S- (T, BL, R, U, M, K, F, I, TT) – according to the pattern and were complected with F and M nibs, although the first pens had a full spectrum of nib sizes from EF to B. It is interesting that the early models has two different filling systems: the classic cartridge\converter and button with accordion-shaped sac. Outwardly, these pens were no different. Also, the nibs were also originally 18 carats, then they were changed to 14 carats, and then back to 18 carat nibs again.
Not so long ago, the company renewed these model, but already as an own model line of ArtCraft Silvern with modern textures: Lattice, Tsumugi and Stone Dumpling with numbers FK-5MS- (KO, TU, ID) respectively. Recommended price for modern models is 100,000 yen according to the official site, the presented size of nib is only F and M.
Реклама 1970 року з перших ручок та окремо ліворуч Pilot Custom Elite Silvern
1970 ad with first pens design and at the Pilot Custom Elite Silvern from 1969.
Я придбав цю ручку на аукціоні і бачив на фото що перо було роз’юстоване та мало велику щілину, але я так бажав цю модель що не звертав на це увагу)). Довелось трохи попотіти, щоб виправити перо, але врешті все вийшло файно.
I bought this pen at an auction and saw on the photo that the nib was unaligned with big gap, but I wanted this model so much that I didn’t pay attention to it)). I had to work a lot to fix this pen, but at the end everything was an OK.
Ширина звичайної лінії прямою стороною становить 0,5 мм з відносно мокрою лінією, при цьому натиск дозволяє збільшити цю лінію до 1,0 мм. Зворотний бік пише товщиною лінії близько 0.4 мм значно сухіше.
The width of the normal line by the right side is 0.5 mm with a relatively wet line, while the pressure allows to increase this line to 1.0mm. The reverse side writes a line thickness of about 0.4 mm much drier.
У підсумку: неймовірно привабливий інструмент!!!! На фотографіях в неті я не звертав уваги, але коли подивився ближче, то з’ясувалось що всі контури окрім гравіювання ще додатково заповнені чорним лаком і це ще більше приваблює. Я трошки ще модифікував свою ручку але про це трохи нижче. Так, перо для моїх потреб затовсте і малювати їм складно, але я ще не вирішив чи хочу я залишити так як є чи зробити його тонкішим. Я не дуже люблю інкрустовані та вставні пера, тому що і неті багато відгуків про як вони мають протікання навколо пер, але з’ясувалось що з цим можна впоратись і готов з цим миритись заради загального враження – гравіювання це щось неймовірно красиве!
До речі, також зустрічав в неті думку стосовно того що пера в ручках виготовлених до 1996 року набагато приємніші ніж після. Я не тестував жодного іншого цього типу, але у мене гладке, дуже приємне та м’яке перо. І я шукав саме таку сріблясту ручку із жовтим пером, а не родованним як у сучасних моделях.
At the end: incredibly attractive tool!!!! I didn’t pay attention to the photos on the inet, but when I looked closer, it turned out that all the contours of etching, were additionally filled by black lacquer(urushi?), which makes it even more attractive. I modified my pens a little, but more about that below. Yes, the nib is too wide for my needs and for me difficult to draw by this M, but I haven’t decided if I want to leave it as it is or grind it to thinner. I don’t really like inset and inlaid nibs, because there are so many info about how they have leaks around the nibs, but it turned out that it can be fixed with and I’m willing to put up with it for the overall impression – this etching is something incredibly beautiful!
By the way, I also came across an opinion on the inet about the fact that nibs in pens made before 1996 are much more pleasured than after. I not tested any other by this type nib, but I have a smooth, very pleasured and soft nib. And I was looking for just such a silver body with yellow colored nib, not rhodium plated like in modern ones.
Update 1:
У мене нема нічого окрім ручки, то ж я не можу показати як виглядав магазинний комплект, але я сфотографував як виглядало перо, яке окрім кривих кінчиків ще мало просвіт між пером та фідером. Я навіть не пробував їм писати, тож не знаю чи працювало воно взагалі, чи ні.))
I don’t have anything more except the pen, so I can’t show retail kit, but I took a photo how looks my nib before, which in addition to unaligned tines, nibs had also gap between nib and feed. I didn’t even try to write to them, so I don’t know if it worked at all or not before.))
Ця секція доволі незвична і повністю закриває фідер від зовнішнього середовища, тому щоб виправити перо його треба було спочатку повністю зняти.
This section is quite unusual and completely closes the feed from the outside, so to fix this nib it had to be completely removed first.
Цікаво що поверхня до якої приклеювалось перо має додаткове брашированіє для кращого зчеплення.
It is interesting that the surface to which nib was glued has additional brushing for better adhesion.
Традиційне “до” та “після” виправлення.
Traditional “before” and “after” fixing.
Update 2:
Другий момент за який можу розповісти, це те що я прагнув придбати ручку ранніх випусків із за жовтого кільця між корпусом та секцією, але придбав модель без цього кільця. Тож оскільки я вже розібрав ручку повністю, я вирішив зробити це кільце самотужки із латуні. Спочатку я не звернув уваги на не рівну форму і гадав що це суто декоративний елемент, то зробив пряме кільце, потім я збагнув що це саме головний елемент утримання ковпачка. Тоді я зробив майже точну копію, але коли я зібрав з’ясувалось зо при погляді на ручку зверху (звичайно коли пишеш ручкою), то дивишся на гузку)), Тому третє кільце я вирішив зробити трохи довшим, щоб різблення закрутилось так, щоб я дивився на голову та крила лелеки)).
The second thing which I can tell to you is that I wanted to buy the pen of the early releases with yellow ring between body and section, but I bought a model without this ring. So, because I fully disasembled pen, I decided to make this ring myself from brass. At first I did not pay attention to the not stright shape and thought that it was a purely decorative element, then after I made a straight ring, I got that it is the main element of holding the cap. So, after I made an almost exact copy, but when I assembled it turned out that when looking at the pen from above (usually, when write by pen), I llook at the butt and feet of crane)) So I decided to make the third ring a little longer, so that Crane etching turns so that I looked at the crane’s head and wings)).
В решті це виглядає зараз так. Yo! It worked and looks like this))
Update 3:
Збільшене фото пера.
Just a magnify photo of nib.
Update 4:
А ось так ручка виглядає у моїй руці.
And this is how the pen looks in my hand.
Update 5:
На цьому все, тож на прикінці єскіз “Лелеки” виконаний “Лелекою”)). Не в японському стилі, але ж …
That’s it, so at the end the sketch Crane by Crane)) Not in the Japanese style, but..
Update 6:
Хоча ні, це ще не все:). Пару фраз ще про чорнило, дякуючи schwarzkaterrr з Reddit’у. Тож це Birmingham Interstellar Bronze!
Although no, that’s not all :). A few more words about the ink, thanks to schwarzkaterrr from Reddit. So this is the Birmingham Interstellar Bronze!
Тож до кольору взагалі питань нема, тому що колір по перше має чудовий шейдінг від вологої до тонкої лінії, а до цього ще має чудовий шіннінг, тож у поєднанні маємо майже у двічи більше відтінків, від майже коричневого (бронзового) до блискучого оливкового чи лимонного)). Виглядає це перфектно. Але, але … мені здалось що чорнило доволі швидкосохнуче(саме на пері) з не дуже рівномірною текучістю, начебто грудочками йде як кисіль, тобто воно “от зараз” добре ллється, а за мить наче підсохло і вже “повзе”. Важко описати словами то що відчуваєш коли малюєш. Змащувальні якості дуже добрі, тобто перо ковзає легко. Але як більшість чорнил із шиммером, воно трохи мажеться рукою, тож бажано підкладати папірець під руку і не чіпати поки воно не повністю висохло)).
So there are no questions about the color at all, because the color firstly has excellent shading from wet to thin light line, and to this, also, it has excellent shinning, so in combination we have almost twice as many shades, from almost brown (bronze) to brilliant olive or lemon )). It looks perfect. But, but … it seemed to me that the ink dries on the nib(not paper) quite quickly and flow not very uniform fluidity, it seems to come in lumps like jelly, that is, it “now” flows well, but in a moment it seems to dry up and already “creeps”. It is difficult to describe in words what are feels when draw. Lubricating qualities are very good, that is, the nib slides easily. But like most shimmer inks, it smudges a little by hand, so it is advisable to put a piece of paper under hand and not touch it until it is completely dry)).
Ось тепер все, всім пока!
Now that’s it all, bye bye!
Update 7:
Зняв відео, щоб краще розуміти зміну кольору від кута огляду.
Took a video to better understand the color change from the viewing angle.
Leave a Comment